Prostreno.cz

Únik moči při běhání? Rozhodně v tom nejste sama

Jen si tak jdete zaběhat, když v tom se ozve hyperaktivní měchýř! Kapka sem, kapka tam. Je to nepříjemné a tak trapné! Co se dá s únikem moči dělat?

Pot není to jediné, s čím se musíte při běhání potýkat. Taky už se vám stalo, že vaše kalhotky nezůstaly tak docela suché?

Nejste v tom sama

Podle studie v Journal of Human Kinetics více než 40 procent elitních ženských běžkyní hlásí únik moči při běhu či jiných činnostech, přičemž lékaři nazývají tento jev stresovou inkontinencí. „Sledujeme ale, že v tomhle docela existuje rovnost pohlaví. Bezpočet sportovců hlásí, že při běhu se jim podobné nehody stávají,“ říká Susie Gronski, rehabilitační pracovnice ze Severní Karolíny. Co na to říct?

„Běžela jsem půlmaraton šest měsíců poté, co se mi narodila dcera, a musím říct, že nic horšího jsem nezažila. Byl to strašný závod, protože po celou dobu jsem, jak to říct slušně, odtékala. Připadala jsem si poníženě a bála se, aby si toho nikdo nevšiml,“ popisuje Táňa, která pohotově zareagovala mikinou omotanou okolo pasu. A co preventivní opatření?

Kdy stačí posilovat?

Co se týče žen se zjištěnou stresovou inkontinencí, je jim doporučováno cvičení – samozřejmě Kegelovy cviky posilující svaly pánevního dna. Potíž je v tom, že ty fungují pouze tehdy, pokud problém pramení z jejich ochabnutí. (Pak vám třeba takový kašel, smích nebo právě běh může dělat potíže.) Jenže to není případ každého. Jakmile máte bolesti při pohlavním styku nebo cítíte diskomfort při vkládání tamponu, je to spíš ukazatel napětí než ochabnutí svalů. Jedno od druhého lze rozeznat i malým testem.

Test stavu a zdatnosti

Zkuste do pochvy zasunout dva prsty a zmáčknout svaly. Budete-li cítit, jako by je váš klín obejmul, semknul a následně je zase povolil, patříte do první skupiny. Pro vás jsou vhodné Kegelovy cviky.

Pokud zatnete svůj klín, ale nic se nezmění, respektive necítíte žádnou akci ani při zatínání, ani při povolování, vaše pánevní dno je pravděpodobně hyperaktivní. Pak přeskočte posilování pánevního dna a soustřeďte se spíš na hluboké dýchání nebo jiné relaxační techniky, které by mohly uvolnit svaly pánevního dna. Neláká vás ani jedna z technik a říkáte si, že si před během radši odpustíte pití vody a pro jistotu použijete vložku či absorpční spodní prádlo? Odborníci varují.

Souvislost s vodou. Proč neustále pít?

Omezení pitného režimu je kontraproduktivní. Dehydratace dráždí citlivou výstelku močového měchýře, což situaci zhoršuje. Močový měchýř cítí silné nutkání k vyloučení koncentrované moči neboli neředěného odpadního produktu, takže vyvolává něco jako minikontrakce.

Dávejte si pozor i na to, co konkrétně pijete a jíte. Kofein také dráždí sliznice, citrusové plody, kořeněná jídla, čokoláda, mléko a sycené nápoje mohou mít podobné účinky. No a co se týče vložek, tak ty nejsou určeny pro únik moči. Jejich nedostatek savosti představuje riziko infekce. Bakterie sedí na povrchu a dráždí močovou trubici ještě víc.





Celkem 0 komentářů

Vložit můj recept

Reklama

Zdravě se Sabčou

Všechna videa
15:24

Full body trénink

Full body trénink
14:33

HIIT training

HIIT training
18:33

Intenzivní trénink na nohy

Intenzivní trénink na nohy
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat