Prostreno.cz

Důležitost minerálů důležitých pro nervový systém

Některé minerály, zejména železo a jod, jsou pro lidský organismus nepostradatelné. Jejich přítomnost zajišťuje správnou funkci mozku a celého nervového systému. Jak poznáte, že vám některý schází?

Ve zdravém a vyváženém jídelníčku by měly být minerální látky hojně obsaženy, jelikož vaše tělo si je nedokáže samo vyrobit. Občas se může stát, že v určitých fázích života, například během těhotenství, budete minerály postrádat. Přitom dostatek železa a jodu mohou za správný vývoj plodu a jejich přítomnost v organismu je nezastupitelná. Buďte ve střehu a předcházejte problémům!

Železo

Železo je minerál, který má v lidském těle velmi důležitou funkci. Zjednodušeně řečeno přenáší kyslík ke všem tkáním. Buňky potřebují kyslík, aby přežily, a právě mozek je nejvíce citlivý orgán v těle, pokud jde o jeho „podmíru“.

Nedostatek železa způsobuje chudokrevnost (anémii) a snižuje schopnost krve přenášet kyslík do celého těla. Negativní vliv to může mít hlavně během vývoje mozku před narozením a v prvních dvou letech dítěte. Pokud je plod nebo batole dlouhodobě vystaveno nízkým přísunem tohoto minerálu, může dojít až k nezvratnému poškození mozku a nervového systému. To se později projeví sníženou mentální funkcí, problémy s kognitivní funkcí nebo špatným prospěchem ve škole.

Že vám chybí železo, poznáte například tak, že budete mít velmi bledou pokožku, můžete trpět bolestmi hlavy, nevysvětlitelnou únavou či častou podrážděností. Věnovat pozornost byste měli také váze. Jestli přibíráte bez důvodu, jedná se o další příznak.

Vzácný minerál najdete ve vnitřnostech, například v játrech, dále v hovězím mase, luštěninách, listové zelenině, vaječném žloutku, šťávě ze švestek, sušených meruňkách nebo datlích (1).

Jod

Hlavní úlohou jodu v lidském těle je podílení se na tvorbě hormonů štítné žlázy, zlepšování kvality kůže, nehtů, zubů a vlasů. Má přímý vliv také na nervovou soustavu a zlepšuje mentální funkce.

V minulosti byl nejčastější příčinou poškození mozku nedostatek jodu ve stravě, což způsobovalo rození dětí s duševní poruchou. Naštěstí tyto doby jsou již dávno pryč a díky používání jedlé soli při vaření je tato hrozba zažehnána.

Malé množství jódu v organismu poznáte prostřednictvím zvýšené únavy. Vytrácí se také schopnost soustředění, zpomalují se reflexy a vaše končetiny jsou neustále chladné. Dalšími příznaky jsou špatná pleť, přibírání na váze, suchá kůže a zácpa.

Mezi skvělé přírodní zdroje pak patří různé plody moře, mořské řasy, vejce nebo listová zelenina. Nejjednodušeji jod získáte z jodované stolní soli (1).

Zdroj: (1) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6566411/





Celkem 1 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na večeři

Více tipů

Kuřecí maso s rozmarýnem

(2 hlasů)

Kolínka se slaninou

(3 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat