Prostreno.cz

Opomíjená růžičková kapusta posiluje imunitní systém

Růžičková kapusta není tak populární jako třeba zelí, brokolice nebo květák, přitom je dostupná, levná a výživná. Proč z ní připravit jednohubky a jak si rozumí s obranyschopností těla? Existuje hned několik důvodů, proč ji vroucně milovat!

Růžičková kapusta (Brassica oleracea), jejíž listy jsou bohaté na základní živiny včetně vitaminu C, se hodí do salátů i polévek, což je možná asi jediná informace, kterou o ni mnozí mají. Pod nenápadným vzhledem se však ukrývá domácí lékař. Růžičková kapusta obsahuje mnoho draslíku, manganu, vitaminu B1 a hlavně vlákniny. Z tohoto hlediska má velice pozitivní vliv na zdraví, což dokládají i zjištění vědců.

Posiluje imunitu a působí proti rakovině

Kapusta obsahuje sloučeniny bohaté na síru známé jako glukosinoláty, což vysvětluje její charakteristickou hořkou chuť a štiplavý zápach odpuzující zejména děti. Nicméně, většina brukvovité zeleniny, včetně kapusty, se může pochlubit i karotenoidy, jako je lutein, zeaxanthin a beta-karoten.

Studie publikovaná v roce 2002 v akademickém časopise Cancer Metastasis Reviews zdůrazňuje, že právě karotenoidy mají protirakovinnou aktivitu, stejně jako přítomné fytochemikálie, které zabraňují oxidačnímu stresu a stimulují imunitní systém. Američtí vědci zároveň podotýkají, že kapusta a její příbuzní, kupříkladu brokolice, odstraňují z těla znečišťující látky. Jsou to tedy něco jako přírodní čističky (filtry) organismu.

Stará se o kondici zraku

Jak již bylo uvedeno, kapusta je plná karotenoidů, jako je zeaxanthin a lutein. Zeaxanthin i lutein jsou důležitými strukturálními složkami sítnice. Chrání oko před škodlivým ultrafialovým zářením a účinky volných radikálů. Pečuje tak o zrak a vědci se zmiňují, že kapusty by měly konzumovat zvlášť starší osoby, u kterých hrozí makulární degenerace. Lidé trpící tímto postižením přichází o centrální vidění

Může zabránit mrtvici

Studie publikovaná v odborném časopise Journal of the American Medical Association ukazuje, že konzumace brukvovité zeleniny pozitivně eliminuje riziko ischemické cévní mozkové příhody. Pozor však na to, jak kapustu zpracováváte. Tepelně upravená zelenina většinou přijde o křupavost, vysoké teploty ji navíc zbaví živin. Z tohoto hlediska se osvědčuje krátké restování, jednu, dvě minuty, třeba na másle.

Růžičková kapusta podávaná s nivou, mandlemi a zálivkou z vinného octa, olivového oleje, soli a pepře chutná božsky. Kapustičky se hodí i jako jednohubky Stačí na nich rozpéct sýr, nebo je obalit v kvalitní šunce a propíchnout párátkem.





Celkem 1 komentářů

Vložit můj recept

Reklama

Zdravě se Sabčou

Všechna videa
25:30

Kardio a zadeček

Kardio a zadeček
15:12

Cvičení pro zdravá záda

Cvičení pro zdravá záda
09:33

Štíhlé nohy a pevné hýždě

Štíhlé nohy a pevné hýždě
Prostreno.cz

Pro účast v testování se registrujte nebo přihlaste.

Přihlásit se přes Bety Registrovat