Prostreno.cz

Pestrobarevná strava jde ruku v ruce s dlouhověkostí

Lidé hledají elixír dlouhověkosti stovky let a přitom ho mají přímo pod nosem. A to doslova! Tajemství dlouhého a šťastného života spočívá v barevných rostlinných potravinách. Tak se jim nebraňte, byli byste sami proti sobě.

Přemýšlíte nad tím, co si dnes dáte k jídlu? Zvažte to důkladně. Čím barevnější talíř si před sebe položíte, tím lépe. Co má taková gastronomická duha společného s dlouhověkostí i brilantními mozkovými funkcemi?

Dobro v každém soustu

„Zdravotní přínosy ovoce a zeleniny patří mezi nejkonzistentnější vědecké poznatky související s výživou,“ domnívá se nutriční specialistka Deanna Minich, která působí na americké University of Western States. „Rostlinné potraviny obsahují tisíce přírodních sloučenin, a to včetně karotenoidů a flavonoidů, které mají prokazatelné protizánětlivé účinky, přičemž snižují riziko mnoha civilizačních onemocnění. Tím samozřejmě omezují pravděpodobnost předčasného úmrtí,“ vychvaluje expertka. Podle ní tyto látky také blokují neurotoxicitu v mozku, která souvisí s Alzheimerovou chorobou. Že jsou skutečně mocné, to se ozývá i z jiných míst.

Libo papriku a celer?

„Na základě našich získaných poznatků se domníváme, že lidé, kteří pravidelně jedí potraviny s vysokým podílem flavonoidů, jako jsou například rajčata, pomeranče, papriky, grapefruity a celer, vykazují v pokročilejším věku nižší úroveň kognitivního poklesu,“ vysvětluje výzkumný pracovník a specialista epidemiologie Tian-shin Yeh ze vzdělávací instituce Harvard TH Chan School of Public Health. „Nikdy není pozdě začlenit tyto plody do jídelníčku. Duhová dieta je zcela jednoduchá,“ myslí si tento muž, který doporučuje středomořský způsob. Ten v praxi vypadá jak?

Trochu barevného jídla, hodně přátel

„Středomořská dieta je spíše gastronomickým vzorem. Není to klasická dieta, u které si musíte dávat pozor na kalorie. Tady se klade důraz na konzumaci velkého množství zeleniny, ovoce, ořechů, luštěnin, semínek a ryb. Důležitý je i olivový olej, samozřejmě pouze v rozumné míře, stejně jako třeba víno. Příznivci této diety si jídlo vychutnávají s příteli a blízkými. Nikdy se ale nepřejídají,“ popisuje americký lékař integrativní medicíny Robert E. Graham.

Zdroje: express.co.uk, bbc.com, everydayhealth.com





Celkem 1 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Toasty s rajčaty

(24 hlasů)

Omeleta s parmezánem

(17 hlasů)

Vaječná frittata se slaninou

(13 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat