Prostreno.cz

Zdravotní výhody plnotučných potravin

V avokádu, sýrech i chia semínkách není tuku zrovna málo. Přesto tyto potraviny do zdravé stravy báječně zapadnou. Co všechno vašemu tělu nabízejí?

Tučné potraviny byly tak nějak vždycky považovány za škodlivé nepřátele. Ale ejhle, stále častěji se ukazuje, že přicházejí se svým vlastním balíčkem zdravotních výhod. Tak proč se jim vyhýbat, když jsou v zásadě prospěšné? O tyhle konkrétní by váš jídelníček neměl být ochuzen!

Avokádo bojuje proti cholesterolu

V ovocném světě je avokádo skutečně jedinečným plodem. A to i přesto, že jeho podíl tuku činí 80 procent, před čímž by zbledla závistí i většina živočišných potravin. Jak tedy může být k užitku? Podle studie publikované v magazínu The Journal of Nutrition mají jeho pravidelní konzumenti lepší hodnoty cholesterolu. To je ale paradox, panečku! Tento cizokrajný dáreček patří dle závěrů jiného průzkumu mezi vůbec nejštědřejší zprostředkovatele draslíku a navíc je doslova napěchovaný antioxidačními sloučeninami. Protože v sobě ukrývá i vlákninu, příznivý vliv má také na trávení.

Sýr? Ten se nezdá!

Sýry jsou dobré do jídla, k vínu i jen tak samotné. Ačkoli existuje široká škála tučných druhů, jedno mají společné – špatnou pověst, která přebíjí jejich dobré stránky a skutky. Tyto mléčné výrobky vás obohatí o vápník, vitamin B12, fosfor, selen a bílkoviny. Slyšeli jste, mohou zvýšit riziko srdečních chorob? Nemusíte se bát, výzkum zveřejněný v biomedicínském časopise American Journal of Clinical Nutrition toto tvrzení naprosto vyvrací s tím, že jde o trestuhodný omyl. Tak si kousek toho čedaru či goudy klidně dejte!

Chia semínka vyladí nejen tlak

Menší hrst chia semínek, což odpovídá přibližně 28 gramům, obsahuje zhruba 11 gramů tuku. Zní to jako hazard s tělesnou váhou i štíhlými křivkami? Selská rozum říká, že ano. Musí se však vzít v potaz, že v tomto případě jde vesměs o esenciální omega-3 mastné kyseliny, tedy tuky zdravé. Nejenže chia semínka svědčí celému kardiovaskulárnímu systému, je prokázáno, že také tlumí záněty a normalizují krevní tlak.

Zdroje: www.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/1102652/nutrients, www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31616932/, www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34441729/, www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34441729/, www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34258627/,  www.ods.od.nih.gov/factsheets/Omega3FattyAcids-HealthProfessional/





Celkem 2 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na večeři

Více tipů
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat