Prostreno.cz

Když je vápníku ve stravě až příliš

Mnoho lidí užívá doplňky stravy s obsahem vápníku, což není tak úplně dobře. Co všechno hrozí, pokud je tohoto minerálu v těle až příliš? Pozor by si měly dát hlavně ženy!

Vápník je důležitý minerál nejčastěji spojovaný se zdravými kostmi a zuby, i když také hraje zásadní roli při srážení krve, napomáhá stahování svalů a reguluje normální srdeční rytmus a nervové funkce. Asi 99 % tělesného vápníku je uloženo v kostech a zbývající 1 % se nachází v krvi, svalech a dalších tkáních.

Příjem vápníku je důležitý pro prevenci osteoporózy, nebezpečného řídnutí kostí, které je problémem zejména u žen po menopauze. Ale všeho moc škodí. Příliš mnoho tohoto minerálu zvyšuje riziko vzniku ledvinových kamenů, a pozor, jmenovitě ženy si jeho prostřednictvím nemilovaný přechod ještě víc komplikují.

Vápník při nechtěném pocení? Kontraproduktivní!

Během menopauzy se totiž leckdy hlásí o slovo návaly horka, proti kterým se běžně doporučuje bojovat právě vápníkem, jež je k mání v mléčných výrobcích, luštěninách, brokolici nebo rybách, v kombinaci se selenem. Jenže dámy v domnění, že se jedná o správný postup, přísun vápníku zvyšují až příliš, což může vést ke zdravotním problémům. Denní doporučená hodnota vápníku je obecně stanovena na 800 miligramů/den, nicméně u těhotných, kojících a žen v klimakteriu bývá hodnota o něco vyšší.

Bezpečné množství

Ženy ve věku 19 až 50 let by měly užívat 1 000 miligramů denně, s horním (bezpečným) limitem 2 500 miligramů denně. U žen ve věku 51 až 70 let je to 1 200 miligramů denně, s horní hranicí 2 000 miligramů denně. K vhodným zdrojům pak samozřejmě nepatří polykání syntetických pilulek z lékárny, ale mléky, sýry, jogurty či kupříkladu tmavě zelená listová zelenina.

A co když vám vápník skutečně chybí?

Chcete-li zjistit, kolik miligramů vápníku je v balených potravinách, podívejte se na procento doporučeného denního příjmu vápníku na porci a poté přidejte nulu (nebo vynásobte 10). Doplňky vápníku konzumujte pouze v případě, že příjem stravy neodpovídá doporučenému dennímu příjmu. V takovém případě si vybírejte tabletky s citrátem vápenatým.

Vápník je dostupný v různých formulacích, ale nejlépe se vstřebává právě zmíněný citrát vápenatý. (Citrát vápenatý lze užívat s jídlem nebo bez jídla, ale nejlepší je nepřekročit množství 600 miligramů během jedné přijímané dávky.)

Zdroje: www.utswmed.org, www.hsph.harvard.edu, www.wikipedia.org





Celkem 2 komentářů

Tip na snídani

Více tipů

Vejce s bylinkovou solí

(26 hlasů)

Brokolicová omeleta

(21 hlasů)

Míchaná vejce s chřestem

(16 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat