Prostreno.cz

Sezonní potraviny podzimu berte všemi deseti

Podzimní zelenina má tu výhodu, že dlouho vydrží – syrová i tepelně upravená. Které druhy byste určitě neměli přehlížet? Tyto dary podzimu od mrkve po dýni si nenechte ujít!

Sezonní zelenina? Sem s ní! Preventivně působí proti podzimním chřipkám. Jednotlivé druhy totiž obsahují živiny, které posilují imunitní systém a bojují proti nachlazení. Ostatně, posuďte sami.

Mrkev

Populární kořenová zelenina z čeledi Apiaceae je neuvěřitelně všestranná – vychutnejte si ji syrovou (jako svačinu nebo do salátů), vařenou do polévek a příloh nebo přidanou do sladkého pečiva. Mrkev je bohatá na rostlinné sloučeniny zvané karotenoidy – tyto sloučeniny se hromadí v kořenech, což je část, kterou jíme nejraději. Asi 80 procent karotenů v mrkvi představuje betakaroten, o kterém se často mluví jako o provitaminu A.

Zelí

Podle místa, ze kterého pochází, se zelí rozlišuje na tři základní druhy. Je to zelí hlávkové, pekingské a čínské. Hlávkové zelí je blízce příbuzné kapustě, od které se liší strukturou listů - listy hlávkového zelí jsou hladké.  Lze je jíst syrové nebo vařené, dají se užít v polévkách, přihodit do salátů, restovat, upravit v páře a podobně. Obsah vlákniny a vody v zelí může pomoci předcházet zácpě a udržovat zdravý trávicí trakt. Konzumace zelí ve kvašené formě (kysané zelí) tělu dodává podporu probiotik, jedné z nejlepších věcí pro zdravý trávicí systém a střeva.

Cibule

Cibulový koláč, cibulačka či cibulová omáčka nikdy nezklamou. Tato zelenina má obzvláště vysoký obsah vitaminu C, což je živina, která se podílí na regulaci imunitního zdraví, produkci kolagenu, obnově tkání a vstřebávání železa.

Ředkvičky

Ředkvičky jsou výbornou a vděčnou podzimní zeleninou. Bývají bohaté na vlákninu. Dále obsahují vitamin C, velké množství kyseliny listové či selen. Ředkvičky produkují i zdraví prospěšné hořčičné oleje. Chutnají jen tak, na chlebu s pomazánkou.

Červená řepa

Červená řepa se konzumuje již od doby starověkého Říma. Snižuje vysoký krevní tlak a vzhledem k tomu, že je bohatá na dusičnany, tak se její zdravotní přínosy týkají i některých chronických onemocnění, jako třeba diabetu nebo demence. Lze ji zavařit a přidat do salátů, skvělý i je salát z červené řepy.

Květák

Květák tělo zásobuje vlákninou pro podporu hubnutí a trávení a cholinem, který je nezbytný pro učení a paměť. Květák se zapéká se, restuje, chutná v polévkách i v podobě květákových placiček. Sladkokyselý sterilovaný květák vydrží celou zimu.

Pórek

Pór je všeobecně známá zelenina, která se v místní kuchyni používá už stovky let. Účinky póru zahrnují ochranu zdraví srdce, posílení imunitního systému, zlepšení zraku, snížení krevního tlaku a pomoc při hubnutí. Z pórku se připravuje oblíbená polévka v mnoha různých variantách, skvělý je i jako velmi chutná příloha například k rybám.

Kapusta

Kapusta má výraznou chuť, která nemusí sedět každému. Její listy jsou perfektní do hustých podzimních polévek. Kapusta obsahuje vitamin A, železo a riboflavin. Patří k zásobárnám vitaminu B6 a folátu, což jsou látky nezbytné pro mnoho důležitých procesů v těle, včetně energetického metabolismu a normálního fungování nervového systému.

Dýně

Dýně je typickým symbolem podzimu. Je plná vitaminů a minerálů a obsahuje až 94 % vody. Hodí se do polévek, rizot, k zapékání i zavařování. Dýně obsahují antioxidanty, jako je alfa-karoten, beta-karoten a beta-kryptoxantin. Ty mohou neutralizovat volné radikály a zabránit jim v poškozování buněk.

Zdroje: www.bbcgoodfood.com, www.pushdoctor.co.uk, www.medicalnewstoday.com





Celkem 1 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Zapečená celozrnná houska

(16 hlasů)

Srdíčkový koláč

(28 hlasů)

Omeleta s našlehanou ricottou

(20 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat