Prostreno.cz

Koření kari má překvapivá pozitiva

Kari se hodí k masu, rýži, tofu i zelenině. A zdraví hodně prospívá! Tlumí totiž záněty, příznivě ovlivňuje činnost srdce a působí proti rakovině. I vašemu trávení ale zachutná.

Máte v kuchyni mezi kořením i pytlíček kari? A kdy jste ho při vaření použili naposledy? Je čas ho zase pěkně provětrat! Co o této orientální směsi možná nevíte?

Není kari jako kari

Ačkoli to budí dojem, že kari pochází odněkud z Indie, není tomu tak. Jde totiž o vynález Britů, kteří se jeho prostřednictvím snažili napodobit chuť indických jídel. Zajímavé je, že přesná receptura této sypké ingredience vlastně neexistuje, protože kromě svého základu, který tvoří kmín, koriandr a kurkuma, může a nemusí obsahovat i další složky. Jedná se především o pepř, hořčičné semínko, zázvor, kardamom, hřebíček, fenykl, bobkový list a chilli. Co ovšem přesně definované je, to jsou potenciální zdravotní výhody.

Lék na srdce i proti zánětům

Vzhledem k tomu, že uvedená přísada v sobě ukrývá kurkumu a koriandr, není divu, že vyniká svými protizánětlivými účinky. Poukazuje na ně i studie zveřejněná v magazínu Journal of the Science of Food and Agriculture. Díky této vlastnosti může kari zmírňovat příznaky zánětlivých onemocnění, jako je například revmatoidní artritida a osteoartritida. Jeho konzumace však prospívá i srdci, jak naznačuje zase výzkum publikovaný v časopise Nutrition Journal. Dle jejích poznatků zlepšuje průtok krve v tepnách, což má na činnost kardiovaskulárního systému velmi příznivý vliv. Z dalších zjištění pak vyplývá, že reguluje škodlivý cholesterol i hladinu triglyceridů, přičemž normalizuje krevní tlak. Dokáže ale i jiné věci, kterým se jistě bránit nebudete.

Prevence rakoviny

Složky kari mají i slibný protirakovinný potenciál. Zároveň neutralizují volné radikály, jejichž hromadění způsobuje oxidační stres, urychluje stárnutí organismu a podporuje duševní úpadek. Také snižují hladinu cukru v krvi, působí proti bakteriím a předcházejí zažívacím obtížím. To si při vaření žádá špetku navíc!

Zdroje: www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30478925/, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6213156/, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4082484/, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4082484/, www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29563387/, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2771684/, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5927356/, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4819133/, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5486105/, www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21409867/






Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na večeři

Více tipů
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat