Prostreno.cz

Řecký jogurt je oproti tomu obyčejnému skutečně zdravější

Jste na vážkách, zda si připlatit a místo obyčejného jogurtu si koupit ten řecký? Za své peníze získáte čtyřikrát více bílkovin a silnou podporu trávení i imunity. I váš krevní tlak si přijde na své.

Pokud si uděláte malý průzkum potravin, které slibují posílení zdraví a dobití energetických baterek, s velkou pravděpodobností narazíte na řecký jogurt. Opravdu ale stojí za takový humbuk? Pojďme se mu podívat pod víčko.

V čem je rozdíl?

Od běžného jogurtu se ten řecký liší tím, že se pasíruje přes tkaninu, což je proces, který ho zbaví syrovátky (1). Dosáhne se tím správné konzistence podobající se sýru, aniž by se narušila kýžená kyselá chuť. V Řecku se tradičně vyrábí z ovčího mléka, moderní průmyslová výroba však sází spíše na to kravské. Navzdory tomu má řecký jogurt nižší obsah laktózy než jiné mléčné výrobky – je proto k žaludku šetrnější. Konzumovat se dá samozřejmě jen tak samotný, ovšem lze s ním nahradit zakysanou smetanu či majonézu. Báječně se hodí do dipů, omáček i salátových dresinků, stejně jako do palačinek a muffinů, kterým dodá krémovější strukturu. Pravdou je, že si za něj v obchodě trochu připlatíte, ale uznejte sami – nejsou tyto výhody k nezaplacení?

Velký zdroj bílkovin v malém kelímku

Funkce bílkovin jsou dobře známé. Prodlužují pocity sytosti a předcházejí přejídání, přičemž pomáhají při budování svalové hmoty a zlepšují funkce metabolismu (2). Ideální denní příjem se u každého liší, neboť se doporučuje 0,8 gramu bílkovin na jeden kilogram tělesné hmotnosti (3). Říkáte si, že nepostradatelné proteiny má přece i jogurt obyčejný? To jistě ano, ale ten řecký ho v jejich množství trumfne hned čtyřikrát (4).

I trávení si bude mlaskat

Jakožto fermentovaná potravina je řecký jogurt báječným zdrojem probiotik, které nejenže zvyšují rozmanitost střevních mikrobů, čímž zlepšují chod celého trávení, také omezují záněty a tím i riziko celé řady onemocnění (5). Probiotika mají v rukávu i další eso – významně podporují imunitní funkce organismu (6). A jak je to s tou energií?

Vitamin B12 jako nabíječka

O příval vitality se postará vitamin B12, který je pro systémy produkující energii naprosto nezbytný. Klíčový je také pro tvorbu červených krvinek, buňky DNA, činnost mozku, hormony i kardiovaskulární zdraví. 150 gramová porce téhle bílé dobroty vám zajistí jeho poloviční denní příjem (7). Řecký jogurt v neposlední řadě zprostředkovává i minerály, které normalizují krevní tlak (8).

Zdroje: (1) www.cs.wikipedia.org/wiki/Řecký_jogurt, (2) www.academic.oup.com/ajcn/article/101/6/1320S/4564492?login=false, (3) www.realsimple.com/health/nutrition-diet/ideal-protein, (4) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6503736/, (5) www.realsimple.com/food-recipes/recipe-collections-favorites/healthy-meals/what-is-a-probiotic, (6) www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30673668/, (7) www.fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/330137/nutrients, (8) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6591711/





Celkem 0 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na večeři

Více tipů

Dršťková polévka

(2 hlasů)

Langoše

(1 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat