Prostreno.cz

Začala houbová sezona, což je dobré pro prevenci rakoviny

Pouhých 18 gramů denně. I tak malé množství hub může riziko rakoviny snížit o 45 procent. Vylepšit umí i krevní tlak a hladinu cholesterolu, stejně jako tělesné křivky.

Představuje psychický relax, zábavnou rodinnou aktivitu i způsob, jak ušetřit na jídle. Na houbaření si každý najde to svoje. Češi jsou považováni za nejvášnivější houbaře na světě, protože minimálně jednou ročně do lesa vyrazí 70 procent našinců (1). I letos už jsou košíky v nejvyšší pohotovosti, čímž může prevalence onkologických onemocnění zase o něco klesnout.

Zdraví voní po mechu

Když před pár dny Lori Shemek, což je britská certifikovaná výživová poradkyně i nejprodávanější autorka knih o zdravém životním stylu prostřednictvím sociálních sítí prohlásila, že rakovina houby nesnáší (2), opět se rozpoutaly vášnivé debaty o míře jejich účinnosti. Pro důvěryhodnost svého tvrzení se jmenovaná odbornice odkázala na tři roky starou studii (3), podle jejíž závěrů mají lidé, kteří denně sní 18 gramů jakékoli houby, snížené riziko rakoviny o 45 procent. Připisuje se to hojnosti ochranného antioxidantu ergothioneinu, který předchází buněčnému poškození. Souvislost mezi pravidelnou konzumací těchto lesních pokladů a omezeným výskytem rakoviny prsu (4) i prostaty (5), potvrzují i další výzkumy, což pochybovačům vzalo vítr z plachet. Takže ano, ať už jsou s kloboukem či bez něj, tyto potraviny mají skutečně silný anti-rakovinový přínos. I další účinky však stojí za zmínku.

Podpora paměti i imunity

Je to až k nevíře, že něco, co je v podstatě zdarma, má takový léčivý potenciál. Houby totiž také prokazatelně normalizují krevní tlak, regulují úroveň škodlivého cholesterolu, posilují paměť, brání rozvoji Alzheimerovy choroby, harmonizují střevní mikrobiom a posilují imunitu (6). V kombinaci s fyzickou aktivitou a dalšími změnami životního stylu mohou mít i významný vliv na hubnutí (7). Pokud se obáváte jejich horší stravitelnosti, babské rady je před tepelnou úpravou doporučují osolit a zakápnout citronovou šťávou.

Zdroje: (1) www.cs.wikipedia.org/wiki/Houba%C5%99en%C3%AD, (2) www.x.com/LoriShemek/status/1797966646725800166, (3) www.psu.edu/news/research/story/higher-mushroom-consumption-associated-lower-risk-cancer/, (4) www.cityofhope.org/breakthroughs/mushrooms-could-be-a-powerful-tool-against-breast-cancer-, (5) www. https://www.health.harvard.edu/mens-health/mushrooms-may-protect-against-prostate-cancer, (6) www.uclahealth.org/news/article/7-health-benefits-of-mushrooms, (7) www.webmd.com/diet/health-benefits-mushrooms





Celkem 0 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Croissanty s vanilkovým krémem

(38 hlasů)

Frittata s hráškem

(21 hlasů)

Brusinková čokoláda

(24 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat