Prostreno.cz

Cuketový bezlepkový chléb

Sezona cuket je v plném proudu, a to znamená skvělou příležitost k detoxikaci organismu, doplnění cenných živin, vitamíiů a minerálů, a především – díky vysokému obsahu vody a nízkému obsahu kalorií i ke snížení hmotnosti, resp. při redukčních dietách.

Takže se cukety rozhodně nebojte, a naopak ji zkuste kreativně přidat do jakéhokoli pokrmu: do polévek, do bramborových placek, grilované zeleniny, případně ji můžete syrovou nakrájet do salátu nebo si pomocí spiralizéru připravit cuketové špagety.

Pokud jste nadšení pekaři, přidejte ji do těsta (sladkého i slaného). Počítejte ovšem s vyšším obsahem vody v této zelenině, tudíž tomu přizpůsobte celkové množství vody použité v receptu. Cuketa se postará o vláčnost těsta i o snížení celkové kalorické hodnoty v jedné porci.

Jeden z nejlepších způsobů využití je v bezlepkovém pečivu, kde sníží suchost a drolivost pečiva. Postup při pečení bezlepkového cuketového chlebíku je poněkud odlišný než je tomu u běžného chleba (především v použití jedlé sody místo kvasnic), nicméně s výsledkem budete jistě více než spokojeni. 

Cuketový bezlepkový chléb

Ingredience

500 g mouky*

300–500 g strouhané cukety**

Cca 500 ml vody

2 vejce

Vrchovatá lžíce Psyllia

½ lžičky jedlé sody (nebo kypřicí prášek)

Sůl, koření (kmín, bazalka, majoránka, pískavice apod)

Postup

1 Všechny ingredience smíchejte v míse v hladké polotekuté těsto, které má konzistenci třeného těsta na bábovku. Nezapomeňte přidat Psyllium, které se postará o pružnost těsta (místo lepku), aby se vám pečivo při krájení nedrolilo a nerozpadalo. Cuketu přidejte až na konec do hotového těsta a vmíchávejte po částech, aby se promíchala rovnoměrně a nevznikaly hrudky.

2 Ochuťte bylinkami dle libosti, můžete přidat i lisovaný stroužek česneku.

3 Nalijte do předem vymazané formy, a pečte v troubě vyhřáté na 180 stupňů. Doba pečení se může lišit v závislosti na použitém typu mouky a množství vody v těstu (od hodiny až po hodinu a půl). Míru propečení kontrolujte pomocí špejle.

4 Po upečení nechte 10 minut odpočinout a poté opatrně vyklopte na mřížku, kde nechejte zcela vychladnout. Nikdy nekrájejte bezlepkové pečivo horké nebo teplé – bude se vám drolit a lepit na nůž! Krájejte až bude zcela vychladnuté a pevné.

Tipy

Mouku zvolte dle vlastních preferencí. Použijte buď již hotovou namíchanou bezlepkovou směs z obchodu (ta však obvykle obsahuje zbytečně vysoké procento škrobů), nebo zkuste péct z přirozeně bezlepkové mouky jako je: pohanková, jahelná, rýžová, čiroková apod. Nejlepších výsledků dosáhnete smícháním více druhů mouky, jelikož každá má svoje užitečné vlastnosti a v konečném výsledku se to rozhodně projeví. Můžete např. smíchat 200 g rýžové + 200 g čirokové + 100 g jáhelné nebo mouky z červené čočky apod.

Množství cukety je libovolné. Méně cukety znamená pevnější hutnější chlebík (s větší kalorickou hodnotou v jednom krajíci), více cukety pak vláčnější pečivo, které bude spíše připomínat koláč nebo řez (a nižší kalorickou hodnotu v jednom krajíci).

Zdroje: názor autora






Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na večeři

Více tipů

Reklama


Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat