Červená barva podporuje přejídání a díky bílé si zase jídlo vychutnáte naplno, bez rušivých elementů. Co dalšího o odstínech i tvarech talířů byste měli vědět?
Kdekdo by talíř považoval za něco obyčejného, co v kontextu celé večeře tvoří jen malý nepodstatný detail. Tak to ale není. Tento kousek keramiky ovlivňuje takřka všechno, co se konzumovaného pokrmu týká.
Od hlíny až po porcelán
Talíře do Evropy „přišly“ z Francie a Itálie až na počátku 14. století, přičemž začaly postupně nahrazovat hliněné a dřevěné misky. Pozměněná kultura stravování nebyla jedinou změnou, kterou tato revoluce přinesla, jen o tom tehdy neměli lidé ani tušení. Dnes už se ví, že na vzhledu talíře stojí a padá naše vnímaná chuť pokrmu a stejně tak i jeho kvalita a celková atraktivita. Ovšem toho se dá někdy krásně zneužít.
Všechno je to psychologie
Teplé barvy, konkrétně červená, oranžová a žlutá, jsou známé svou schopností stimulovat chuť k jídlu a činí ho vizuálně živějším a lákavějším. To je také důvod, proč je k výzdobě, propagaci i stolování používají podniky rychlého občerstvení – chtějí, aby zákazníci měli větší hlad a silnější touhu, s čímž se pojí lepší zisky. Naopak studené barvy, například modrá a zelená, mají spíše uklidňující účinek a nenabádají k přejídání jako intenzivnější odstíny. Samostatnou kapitolou jsou pak klasické bílé talíře preferované v luxusních restauracích. Ty poskytují neutrální pozadí, jež umožňuje servírovaným pochutinám vyniknout a soustředit na ně pozornost bez rušivých elementů (1).
I na tvaru záleží
Z výzkumů (2) taktéž vyplývá, že nám vlivem barevných talířových variací některá jídla mohou připadat sladší nebo slanější, než jsou ve skutečnosti. A není to všechno. I tvar talíře je klíčovým prvkem v psychologii stolování, který vyvolává různé emoce (3). Kulaté talíře bývají vnímány jako tradičnější a mohou navozovat pocit pohodlí a známosti, proto se obvykle využívají k servírování klasických pokrmů. Naproti tomu ty čtvercové a hranaté vytvářejí modernější a umělečtější prezentaci, čímž kulinářskému zážitku dodávají nádech sofistikovanosti.
Zdroje: (1) www.charles-saunders.com/articles/plate-psychology-how-plate-colour-and-shape-influence-our-perception-of-food/, (2) www.flavourjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/2044-7248-2-27, (3) www.magiclinen.com/blogs/blog/colorful-cuisine-how-the-colors-of-food-affect-your-eating-habits?srsltid=AfmBOopYSrT4-zaqKUX4xQrqD7hZa_eftBbjbgNYe6VLWoza-iMsdJs-
Sledujte nás na sociálních sítích: