Prostreno.cz

Výhonky a syrové klíčky jsou oblíbené. Znáte ale i zápory jejich konzumace?

Fazole mungo, sója, pískavice řecké seno či čočka. Naklíčit se dá kde co. Patříte k příznivcům výhonků? Pak pro vás máme dobré i špatné zprávy. Jejich konzumace lidskému zdraví prospívá, ale v některých případech i škodí! V čem je problém?

Existuje celá řada různých kultur, které klíčky hodnotí jako základní prvek kuchyně. Aby ne! Výhonky skvěle chutnají, báječně vypadají, a navíc mají působivý nutriční profil. Znáte pro a proti jejich konzumace?

Zlepšení trávení

Klíčky obsahují neobvykle vysoký počet enzymů, které zvyšují metabolické procesy a chemické reakce v těle, konkrétně pokud jde o trávení. (Enzymy jsou důležitou součástí trávicího procesu a pomáhají účinně rozkládat jídlo a zvyšovat vstřebávání živin.) Stimulaci žaludečních šťáv podporuje i přítomnost dietní vlákniny.

Podpora metabolismu

Jak již bylo zmíněno, klíčky obsahují velké množství enzymů, které obvykle nejsou dostupné v běžně podávaném jídle. Tento významný příliv zmíněných látek ovlivňuje metabolickou aktivitu. Kromě toho se klíčky mohou pochlubit významným množstvím bílkovin. (Protein je nezbytný pro téměř všechny tělesné procesy, zejména co se týče tvorby a udržování buněk, regenerace pokožky, růstu kostí a vývoje svalů.) To znamená, že konzumace klíčků zlepšuje celkové fungování těla.

Prevence proti anémii

Anémie je technické slovo pro nedostatek železa. Pokud v organismu není přítomno v dostatečném množství, počet červených krvinek klesá. To může mít za následek únavu, sníženou koncentraci, nevolnost, závratě a žaludeční poruchy. Řešením je opět přísun syrových klíčků, které jsou zároveň vynikajícím zdrojem omega-3 mastných kyselin. To znamená, že jejich přísun snižuje tak zvaný špatný cholesterol.

Posílení imunitního systému

Výhonky jsou pro imunitní systém výkonným posilovačem. Přítomnost vitaminu C slibuje stimulaci bílkovinných buněk v těle a boj proti infekcím a nemocem. Navíc, jak se klíček dále rozvíjí, další vitamin, tentokrát „áčko“, zvyšuje svůj původní obsah. (Vitamin A má řadu antioxidačních vlastností.)

Snížení alergických reakcí

Některé odrůdy klíčků, jako je třeba brokolice, redukují alergické reakce, včetně astmatu, což je zánětlivý stav dýchacího systému. Na druhou stranu však nic není tak růžové, jak se zdá.

Klíčky jsou mnohem zdravější a přínosnější, když jsou konzumovány syrové. Nicméně bez tepelné úpravy je možné se nakazit bakteriálními chorobami, jako je třeba E. coli. Proto byste je měli kupovat pouze z renomovaných zdrojů nebo obchodů s potravinami. Také je vždy důkladně umyjte.





Vložit můj recept

Reklama

Zdravě se Sabčou

Všechna videa
15:12

Cvičení pro zdravá záda

Cvičení pro zdravá záda
25:30

Kardio a zadeček

Kardio a zadeček
8:52

Horní polovina těla

Horní polovina těla
Prostreno.cz

Pro účast v testování se registrujte nebo přihlaste.

Přihlásit se přes Bety Registrovat