Prostreno.cz

Braňte se vysokému krevnímu tlaku. Stačí tak málo

Říká se mu tichý zabiják, protože nemá žádné symptomy. Vysoký krevní tlak neboli hypertenze. Odhaduje se, že tímto onemocněním trpí každý čtvrtý dospělý a až čtvrtina všech úmrtí nad 40 let s ním nějak (přímo či nepřímo) souvisí. Jak se mu bránit?

Prevence vysokého krevního tlaku (více než 140/90 mm Hg) je velmi složitá, nicméně pravdou zůstává, že si za hypertenzi (tedy pokud jsme ji nezdědili nebo nevznikla v důsledku jiného onemocnění) můžeme do jisté míry sami – nezdravým životním stylem.

Jakým chováním (mimo jiné) nejvíce přispíváme ke vzniku tohoto nebezpečného onemocnění, a přitom o tom možná ani nevíme?

Prázdná slánka

Možná si myslíte, že „zas tak moc soli“ nezkonzumujete, ale možná byste byli překvapeni. Doporučená maximální denní dávka soli je pro dospělého člověka 5 gramů (to odpovídá přibližně 1 čajové lžičce), ovšem jak vyplývá z výzkumů, průměrně sníme denně až 17 gramů soli! Nejde totiž jen o to, jestli si dosolíte polévku (mimochodem, než sáhnete po slánce, nejprve jídlo ochutnejte a dosolujte pouze v krajním případě), ale také o to, že spoustu soli do těla dostaneme v již hotových, koupených potravinách.

Sůl je přitom jedním z aspektů, které ke vzniku vysokého tlaku významně přispívají. Obsahuje totiž sodík, který zadržuje tekutiny v těle, takže zvyšuje objem krve a naše srdce a cévy jsou mnohem více zatížené.

Jak se tedy vysokému příjmu soli vyhnout? Především je třeba být opatrný při vaření, aby se nám „neutrhla“ ruka se slánkou, nedosolovat (u většiny jídel to opravdu není potřeba, soustřeďte se na ostatní chutě jídla, vaše otupené chuťové buňky je po nějaké době zase budou schopny rozeznat) a nekupovat již hotová jídla a polotovary. Sůl lze při vaření jednoduše nahradit – kořením a bylinkami. Je to jen o zvyku. A solit málo je velmi zdravý zvyk…

Vymetený talíř

Co je na talíři, to se má sníst. Také se řídíte touhle teorií? Možná byste neměli… Přejídání a konzumace velkého množství kalorií souvisí (nijak překvapivě) s potížemi s nadváhou a obezitou, které mají na vysoký krevní tlak významný vliv.

Štíhlá postava je v boji proti hypertenzi velkou výhodou, takže pokud máte nějaká ta kila navíc, začněte s jejich shazováním. Jezte malé porce (žádný přeplněný talíř) několikrát denně, dodržujte pitný režim, vyhněte se tučným a sladkým jídlům, hýbejte se. Srdce máte jen jedno a o jeho zdraví se vyplatí usilovat. Někdy stačí málo – croissant ke svačině vyměňte za jablko, bílé pečivo za celozrnné, smetanu do kávy za netučné mléko, hranolky ke steaku za zeleninový salát. A pokud vám v restauraci přinesou kopu jídla, nemusíte sníst všechno – nechte si polovinu zabalit a máte oběd i druhý den.

Povídání při chůzi

Pohyb je skvělým způsobem jak zlepšit zdraví kardiovaskulárního systému, posílit jej a snížit krevní tlak. A vhodným druhem pohybu je chůze – jednak podpoří spalování kalorií, zvýší srdeční činnost, ale na druhou stranu se při ní úplně nezničíte a nepřivodíte si infarkt z vyčerpání. Ovšem není chůze jako chůze. Lehká procházka, při níž proberete se svým doprovodem všechny možné starosti a plány, nestačí. Při takové chůzi se ani nezapotíte, nedosáhnete potřebné tepové frekvence, aby měl pohyb nějaký efekt.

Ideální je 30 minut ostřejší chůze – namísto partnera nebo kamarádky s sebou raději vezměte svůj MP3 přehrávač s nějakou rychlejší hudbou.

Konec dne se sklenkou vína

O vlivu alkoholu na zdraví srdce existuje spousta protichůdných názorů i vědeckých studií. Některé tvrdí, že sklenka vína denně srdci prospívá, jiné před alkoholem důrazně varují. Faktem nicméně zůstává, že pravidelná konzumace alkoholu ve větším množství (= v množství větším než doporučovaném) náš kardiovaskulární systém rozhodně nepotěší a může přispět ke vzniku hypertenze.

Kolik alkoholu bychom tedy měli maximálně vypít? Pro muže platí jedno pivo či dvě deci vína, pro ženy přibližně polovina.

Zdraví prarodičů

Možná víte, po kom jste zdědili vlnité vlasy a hnědé oči, ale zeptali jste se někdy také na to, zda se ve vaší rodině nevyskytoval vysoký krevní tlak? Každá předchozí generace nám předala určité geny, ale také rodinné návyky apod., takže existuje jistá pravděpodobnost, že budeme trpět některými nemocemi, se kterými se potýkaly ony. A platí to i pro hypertenzi. Jistě, pokud už tuto chorobu zdědíte, těžko se jí budete bránit (geny zkrátka nepředěláte, tak daleko ještě medicínský pokrok nedošel). Ale jestliže víte, že měl vysoký krevní tlak váš dědeček, můžete snížit své vlastní riziko onemocnění změnou životního stylu.

Cigarety a antikoncepce

Při předepisování hormonální antikoncepce vás váš gynekolog jistě poučil (nebo to měl udělat), že pokud ji budete užívat a zároveň budete kouřit, existuje u vás zvýšené riziko vzniku vysokého krevního tlaku (ale třeba i krevních sraženin a dalších kardiovaskulárních onemocnění). Rozhodně to mějte při každé zapálené cigaretě na paměti…

Málo spánku

Kvalitní a dlouhý spánek neustále podceňujeme. Přitom je dokázáno, že spíme-li méně než 6 hodin, výrazně se zvyšuje riziko, že onemocníme hypertenzí. Takže naklepejte polštář, vypněte televizi a zalezte do peřin. Však už staré moudro (a pohádka) praví, že nejsladší na světě je spánek!






Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Kuskus se sušeným mangem

(17 hlasů)

Toasty na česnekovém másle

(24 hlasů)

Vláčný mazanec

(27 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat