Prostreno.cz

Potraviny bohaté na vitamin života

Vyrážka v obličeji, chomáčky vlasů v odtokovém sítku, halucinace či nerovnoměrně rozvrstvený tuk v obličeji. I když je to vzácné, projevy nedostatku biotinu nelze přehlédnout ani ignorovat. V jakých potravinových zdrojích se ukrývá? Jeden z nich radši namočte!

Název „biotin“ pochází ze starověkého řeckého slova „biotos“, což znamená „živobytí“ nebo „život“. Stručně řečeno, biotin je vitamin B7 nebo také vitamin H, který tělo potřebuje pro zdraví mozku, očí, kůže, vlasů, nehtů, jater, svalů a nervového systému. Zároveň vyrovnává hladinu cukru v krvi a podporuje zdravý embryonální růst plodu během těhotenství. Denní potřeba biotinu je stanovena na150 až 300 mikrogramů. Ve kterých potravinách je k mání? Tyhle patří mezi ty nejlepší!

Játra

Hovězí játra obsahují velké množství vysoce kvalitního proteinu. Mezi další důležité živiny patří právě biotin a folát.

Vejce

Vařené vejce váš organismus obohatí o 10 mikrogramů biotinu, ale také zinek, selen, jód a vitaminy A a D. (K tomu, abyste déčko mohli čerpat ze slunce, je třeba vystavit své tělo jeho paprskům na 20 minut denně.)

Losos

Aljašský nebo volně žijící losos je nejlepší volbou, aspoň co se týče nejnižšího podílu kontaminujících látek. Vyvarujte se chovaného lososa, který je často „vylepšený“ rtutí. Jinak tato populární ryba doplní váš organismus o omega-3 mastné kyseliny. Ty si tělo nedokáže samo vytvořit. Důležité jsou přitom pro zdraví srdce, mozku, vlasů a pokožky.

Vepřová kotleta

Vepřové kotlety představují kompletní protein. Kromě budování svalů se podílí na podpoře a údržbě tkání. Zároveň jsou bohaté na zinek, jehož nedostatek představuje zhoršenou odolnost vůči běžným onemocněním a oslabenou obranyschopnost.

Batáty

Sladké brambory neboli batáty patří k podceňovaným potravinám. Ukrývají v sobě velké množství vitaminu C, vitaminů skupiny B, a to včetně kyseliny listové a selenu. Kromě biotinu nabízí i betakaroten, tedy silný antioxidant, který zlepšuje vzhled pokožky a působí jako osobní strážce v boji proti působení škodlivých volných radikálů.

Mandle

Domovinou biotinu jsou také mandle, které ukrývají i hořčík, vitamin E a vlákninu. Ta ovlivňuje funkci střev, působí proti zácpě a má příznivý účinek na některá střevní onemocnění. Zdravější je, že slupky z mandlí odstraníte. Hnědá mandlová kůra obsahuje tanin, který brání vstřebávání živin. Proto je dobré mandle namočit do vody, jejich slupka se krásně odmočí a jde dolů. A kde jinde je biotin k mání? Tuňák, špenát, brokolice nebo banán patří k dalším dobrým zdrojům tohoto vitaminu.





Celkem 0 komentářů

Vložit můj recept

Reklama

Tip na večeři

Více tipů

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat