Prostreno.cz

Zajímavé účinky veselého serotoninu

Že jsme díky serotoninu veselejší? To bezpochyby jsme, ale také zdravější. Tento neurotransmiter totiž zasahuje i do imunity, kvalitního spánku, trávení, mozkových funkcí a sexuálního libida. Co musíte udělat pro to, aby vám v krvi kolovalo jeho dostatečné množství?

O serotoninu jste možná slyšeli jako o tom „hormonu štěstí, který nějak zlepšuje náladu“. Tak samozřejmě, že má vliv na radostné psychické rozpoložení, to nelze popřít. Jenže pozor, má i další důležité funkce, o kterých se zase tak často nemluví. Co všechno na něm závisí? Možná budete hodně překvapení!

Jedna sloučenina, mnoho podob

Serotonin je chemická látka produkující nervové buňky. Jeho největší množství se nachází v gastrointestinálním traktu, v menší míře se pak vyskytuje i v centrálním nervovém systému, krevních destičkách a oční sítnici. Lékaři zastávají názor, že ovlivňuje každou část těla, a to od té zmíněné nálady až po motorické dovednosti.

Podle četných studií s průkaznými daty serotonin řídí pohyby a funkce střev. Dále urychluje hojení povrchových ran, neboť napomáhá krevní srážlivosti a tím i tvorbě strupů. Roli hraje také ve zdraví kostí, mozkových funkcích, sexuálním libidu, kvalitním spánku i imunitním systému. Shrneme-li tedy jeho působení na lidský organismus, dalo by se říct, že má pomyslné prsty skoro ve všem, co se v útrobách děje. Dají se jeho hladiny nějak přirozeně navýšit? Jistě, jen se na to musí jít trochu oklikou…

Jedno souvisí s druhým

Množství serotoninu je podmíněno hlavně stravováním. Je to proto, že tento neurotransmiter vzniká z aminokyseliny zvané tryptofan, kterou si tělo bohužel neumí samo vytvořit. Musí ji tedy získávat z potravin, konkrétně třeba drůbežího masa, čokolády, banánů, datlí, ananasu, fíků, ořechů nebo kávy. Tyto potraviny ale nepředstavují jediný způsob, jak si přes tryptofan serotonin „pořídit“.

Opalujte se a skočte si na masáž

Odborníci zastávají názor, že produkci serotoninu lze nakopnout také fyzickou aktivitou. Podpořit se to prý dá i odpočinkem, pobytem na slunci, meditací nebo absolvováním masáže. Když ho budete mít dostatek, nebudou vás tížit chmury ani zdravotní komplikace. Jakou „čerpací variantu“ tedy zvolíte?

Zdroje: alternativemedicine.com, healthline.com, wikipedia.org





Celkem 0 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Reklama


Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat