Prostreno.cz

Vitamin C nemusíte čerpat jenom z citronu

Máte chuť na něco sladkého? Dejte si kiwi, jehož jediný kus vám zajistí celou denní doporučovanou dávku vitaminu C. Ale i podceňované brambory jsou jeho bohatým zdrojem. Nebo si raději smlsnete na brokolici?

Zase tu máme období, kdy se o vitaminu C mluví tak nějak víc. A je to pochopitelné. Vždyť tato látka zachovává normální funkce imunitního systému, proto chrání před útočícími virózami. Vaše tělo ji ale potřebuje i z jiných důvodů. Velký vliv má totiž i na absorpci železa, tvorbu kolagenu, činnost nervové soustavy a metabolismus. Zároveň snižuje míru únavy a chrání buňky před oxidačním stresem.

Jakého dávkováni se držet?

Podle obecných doporučení by měl dospělý jedinec denně přijmout něco kolem 80 miligramů. O něco větší množství vitaminu C potřebují osoby, které kouří, jsou nemocné, nacházejí se ve stadiu rekonvalescence nebo sportují. To stejné platí i pro těhotné a kojící ženy. Odkud ho čerpat? Tak samozřejmě, nejčastěji zmiňovaný je asi citron, který ale určitě nechutná všem. Naštěstí jsou tu i jiné štědré alternativy. Například?

Pozvěte ke stolu brokolici

Z polovičního šálku vařené brokolice získáte celých 55 miligramů „céčka“, což není málo. Tato zelenina je navíc nízkokalorická, přičemž neutralizuje volné radikály, detoxikuje organismus a snižuje riziko rakoviny. Její složení hodně svědčí i pokožce a srdci. Nemáte chuť na brokolicovou polévku?

Brambor není nikdy dost

Přibližně 22 miligramů. Tolik vitaminu C nabízí jedna středně velká brambora, kterou si dopřejete i se slupkou. Věděli jste, že tato plodina, co nám tak trochu zevšedněla, působí proti bakteriím a virům? Nebo že reguluje činnost štítné žlázy, podporuje trávení a funguje jako významný antioxidant?

Kiwi se nezdá

A teď jedno velké překvapení na závěr. Představte si, že když sníte kiwi, máte postaráno o celou denní doporučenou dávku uvedené látky. A to ještě není všechno. Tenhle zelený výživný drobek rovněž značně stimuluje soustředění, zlepšuje zrak, urychluje metabolismus a zpevňuje cévy. Zasahuje i do tvorby hormonů a reguluje cholesterol.

Zdroje: besthealthmag.ca, webmd.com





Celkem 3 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Snídaně s malinami

(18 hlasů)

Omeleta s jarní cibulkou

(27 hlasů)

Toast s gorgonzolou

(28 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat