Prostreno.cz

Potravinami bohatými na antioxidanty nešetřete

Něco, co je dobré pro zdraví i mladistvou vizáž? Tím mocným prostředkem jsou bezpochyby antioxidanty. Čerpáte je z fazolí, borůvek nebo artyčoků?

Antioxidant. Také máte pocit, že se toto slovo objevuje úplně všude? Zmiňují ho televizní reklamy, novinové články, rádia i kosmetický průmysl. Opravdu ale víte, co jsou tyto sloučeniny zač a proč je tolik potřebujeme?

Prevence všeho, čeho se bojíme

Antioxidantům rozhodně nelze upřít to, že působí proti oxidačním vlastnostem volných radikálů. Těm se v dnešní době bohužel nelze vyhnout, neboť na nás útočí prostřednictvím znečištěného ovzduší, pesticidů, potravin i plastů. Spojovány pak bývají nejen s podstatně rychlejším stárnutím, ale i mnohonásobně vyšším rizikem různých onemocnění, jako je například revmatoidní artritida, rakovina, Alzheimerova a Parkinsonova choroba či cévní mozkové příhoda.

Je pravda, že si organismus přirozeně vytváří své vlastní antioxidanty, aby těmto hrozbám nepodlehlo, ovšem jelikož čelí většímu množství radikálů než kdy dřív, jistá pomoc se mu hodí. Má tedy smysl investovat do doplňků stravy? Nic se tím samozřejmě nezkazí. Existuje však i jiný a šetrnější způsob – tedy alespoň podle amerického Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv. Právě on nepopírá, že farmaceutické tabletky mohou mít negativní vliv na některé orgány, a to včetně jater. Co tedy antioxidanty získávat z potravin? Konkrétně tyhle jich mají doslova na rozdávání.

Červené fazole? Dejte si je s chutí

Červené fazole možná nepatří k nejoblíbenějším jídlům, ale mají neuvěřitelnou antioxidační kapacitu, jak prokazují lékařské výzkumy. Z nich vyplývá i to, že pomáhají snižovat cholesterol, chrání cévy před poškozením, oddalují pocit hladu a napomáhají detoxikaci. Poskytují i složky, které svědčí pleti a vlasům.

Borůvek není nikdy dost

Vysokým podílem antioxidantů se chlubí i borůvky – klidně i ty sušené. Koupíte si je v supermarketu? Dobře uděláte. Fialové bobulky mají příznivý vliv i na psychiku, přičemž je ocení také zrak, krevní tlak ústní dutina a mozkové funkce. Málokdo tuší, že působí i proti zánětům. Mimochodem, podobné benefity nabízejí i brusinky.

Artyčoky se nezdají

Studie amerického ministerstva zemědělství prokázala, že ze všech druhů zeleniny mají nejvíce antioxidantů právě artyčoky. Tito příbuzní bodláku rovněž zlepšují vstřebávání živin, zachovávají bezproblémový chod trávení a zmírňují bolesti. S čím si je připravíte?

Zdroje: healthdigezt.com, healthline.com





Celkem 1 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Brokolicová omeleta

(19 hlasů)

Mrkvové rohlíčky

(20 hlasů)

Vaječná frittata se slaninou

(10 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat