Prostreno.cz

Bohatství v malé luštěnině

Ano, řeč je o cizrně. Cizrna je chutná luštěnina s univerzálním využitím, která u nás zatím nepatří k úplně nejrozšířenějším.

Je to ale škoda, její přínos pro zdraví je totiž veliký.

Bohatství cizrny

Cizrně se také říká římský hrách. Existují dva druhy cizrny, jeden má semena menší a tmavá, druhý zase větší a smetanové barvy. Pro zdravou výživu je velmi vhodná. Je přirozeně bezlepková, což jí dává ještě širší možnosti využití. Ve výživě může dobře nahradit výrobky z obilovin. Hodí se pro těhotné ženy nebo malé děti, ocení ji samozřejmě i vegani nebo vegetariáni díky obsahu výživových látek. Cizrna je bohatá na energii, bílkoviny, vlákninu, sacharidy a antioxidanty. Má vysoký obsah esenciální aminokyseliny lysinu a nenasycené mastné kyseliny linolové. Nechybí vitaminy a minerály, především vitamin B, vápník, železo a kyselina listová. Podobně jako u většiny luštěnin, nevýhodou může být obsah antinutričních látek, které omezují stravitelnost. Jejich působení ale snížíme namáčením semen před zpracováním a také tepelnou úpravou. Tato luštěnina má příjemnou oříškovou chuť a všestranné využití. Lze ji přidávat téměř do všeho, a existuje i cizrnová mouka, která se ze semen vyrábí jejich extruzí. Cizrna se skvěle kombinuje s masem. Použít ji lze i do zeleninových salátů. Cizrnovou mouku využijeme místo klasické mouky, a to na zahušťování pokrmů, přípravu kaší, jako základ těst, polévek a pomazánek. A báječná je jen tak na zobání, upečená při vysokých stupních například s nějakým dipem či jako ozdoba na chlebíčkách nebo křupavý element v krémové polévce.

Jak si připravit hummus

Známým pokrmem s obsahem cizrny je hummus. Jedná se o tradiční arabskou pochoutku, dnes oblíbenou i u nás. Má specifickou chuť, někdo ji miluje, jinému zase příliš nechutná. Je to podobné, jako třeba s olivami. Hummus je pomazánka z vařené cizrny, sezamové pasty (tahini), olivového oleje, česneku, soli, římského kmínu a citronové šťávy. Nemusí mít využití jen jako pomazánka, dá se konzumovat i jako dip nebo příloha. Výborně chutná se syrovou zeleninou, pečivem, saláty nebo grilovaným masem. Konzumovat se dá teplý i vychlazený. Receptur na hummus je mnoho, určitě stojí za vyzkoušení.

Jak si připravit hummus doma?

Přes noc si namočíme 250 gramů cizrny, a druhý den ji uvaříme doměkka. Poté většinu vody slijeme, přidáme 160 gramů tahini pasty, 5 lžic olivového oleje, 1 lžičku římského kmínu, 2 stroužky česneku, sůl dle chuti a 3 lžíce citronové šťávy. Vše rozmixujeme. Receptů je ale mnoho. Některé obsahují i přísady jako papriku nebo jogurt. Pomazánka je plná tuků, i když zdraví prospěšných. Z receptu lze vynechat olej, nebo jeho množství zredukovat.

Zdroj: Johanka Mo, eatthis.com, healthline.com





Celkem 1 komentářů

Tip na snídani

Více tipů

Omeleta s našlehanou ricottou

(20 hlasů)

Vaječná omeleta s lososem

(34 hlasů)

Omeleta plněná špenátem

(34 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat