Prostreno.cz

Zdravotní výhody konzumace sušených rajčat

Koupit se dají v prodejnách zdravé výživy, ale najdete je i v regálech supermarketů. Sušená rajčata jsou vynikající nezbytností, jejíž čtyři hlavní výhody milují nejen kuchaři.

Rajčata jsou základní ingrediencí pro výrobu kečupu, rajského protlaku, rajské šťávy, čatní, salsy nebo oblíbeného leča. Speciální lahůdkou bývají ta sušená, která se v kuchyni využívají napřímo, nebo se nakládají do olivového oleje. A právě ty by po ruce měl mít každý kuchař. Jejich benefity jsou totiž nepopiratelné (1).

Déle vydrží

Balíček sušených rajčat stojí něco okolo 40 korun, jeho obsah v porovnání s čerstvými rajčátky pochopitelně vydrží o něco déle. Rajčata se totiž po sklizni rychle kazí kvůli vysokému obsahu vlhkosti. Správným sušením se ale zachová chuť, barva i živiny. Sušená suchá rajčata je pak možné namočit a nechat přes noc opětovně nasáknout vodou, poté se dají použít podle potřeby. Chutnají v salátech, sendvičích i jako červené pesto (1).

Obohacují organismus

Jeden šálek sušených rajčat má 139 kalorií, 8 gramů bílkovin a 7 gramů vlákniny. Menší hrst rajčat zbavených vody tělu dodá 39 procent doporučeného denního příjmu draslíku, který je nezbytný pro svalovou kontrakci a přenos nervových vzruchů. Stejná velikost porce poskytuje 23 procent denního příjmu thiaminu a riboflavinu a také 31 procent niacinu. Tyto vitaminy skupiny B jsou nezbytné pro přeměnu potravy na energii a udržení nervového systému (1).

Bojují proti volným radikálům

Volné radikály jsou přirozené vedlejší produkty chemických procesů v těle, nicméně poškozují buňky a nahrávají nemocem, jako je artritida, kardiovaskulární onemocnění a rakovina. Antioxidanty volné radikály neutralizují, eliminují riziko zánětu a preventivě působí proti kardiovaskulárním onemocněním (2). Jeden šálek sušených rajčat poskytuje 23 procent doporučeného denního příjmu vitaminu C a 16 procent vitaminu A – oba patří právě mezi antioxidanty. 

Regulují krevní tlak

Porce sušených rajčat do těla přinese i 6 procent doporučeného denního příjmu vápníku a 25 procent hořčíku. Vápník je známou součástí kostí, ale také stimuluje kontrakci srdečních svalů. Hořčík má opačnou roli, pomáhá zajistit normální srdeční rytmus tím, že uklidňuje srdeční svaly. Vápník a hořčík také regulují krevní tlak tím, že koordinují kontrakci a relaxaci cévních stěn (3). Tak dobrou chuť

Zdroje: (1) www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31490017/(2) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5456284/, (3) www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22051430/, www.healthyeating.sfgate.com






Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Omeleta se sýrem

(8 hlasů)

Omeleta s parmezánem

(20 hlasů)

Kokosové lívance

(29 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat