Prostreno.cz

Zdravější výběr mezi kuskusem a rýží

Brambor máte až nad hlavu, a tak pro svá jídla hledáte další vhodnou přílohu, která by měla splňovat vaše osobní nutriční požadavky. Váháte mezi kuskusem a rýží? Jedna z těchto dvou variant se považuje za zdravější!

Rýže je dnes jedním z nejdůležitějších obilných zrn na světě a slouží jako základní zdroj potravy pro více než polovinu světové populace. Proti ní stojí kuskus, což je granulovaný škrob na bázi tvrdé pšenice – i když může být vyroben z jiných zrn. Jako vařený nebo dušený tvoří nezbytnou součást severoafrické, blízkovýchodní a středomořské kuchyně a v moderní době je také celosvětově populární. Která z těchto možností je pro vás ta pravá?

Přítomnost lepku i kalorie

Kuskus je dobrý zdroj sacharidů, patří tedy k zásobárnám energie. Ten celozrnný tělo obohacuje o vlákninu, která pomáhá snižovat cholesterol, regulovat hladinu cukru v krvi a snižovat riziko rakoviny tlustého střeva. Kuskus v sobě zároveň ukrývá i selen, což je minerál se silnými antioxidačními vlastnostmi a zároveň základní složka různých enzymů a proteinů, nazývaných selenoproteiny, které pomáhají vytvářet DNA a chránit před poškozením buněk a infekcemi. Zároveň se tyhle selenoproteiny podílejí na reprodukci a metabolismu hormonů štítné žlázy.

Jelikož se kuskus vyrábí z druhu mouky zvané semolina, mouky získané z pšenice, přirozeně obsahuje lepek. Některé obchody ovšem nabízejí bezlepkový i druh, jehož hlavním stavebním kamenem bývá kukuřice. Na 100 gramů vařeného kuskusu pak přijde asi 112 kalorií, což je podobné jako u podobných zrn (taková quinoa je na tom téměř totožně), ale pořád je obsah kalorií v tomto případě o něco málo nižší než u bílé rýže.

Kdo je zdravější?

Kuskus v porovnání se zmiňovanou bílou rýží obsahuje více bílkovin a nabízí vyšší množství vitaminů a minerálů, takže by se dalo říci, že z nutričního hlediska je zdravější. Pokud s kuskusem porovnáte rýži hnědou, opět obsahuje zhruba stejný počet kalorií, ale pochlubit se může vyšší hladinou živin, jako jsou vitaminy B a hořčík.

Obecně vzato, celozrnný kuskus je lepším zdrojem vlákniny než hnědá rýže. Ale rýže je zase bezlepkové zrno, proto je vhodná pro osoby s celiakií nebo s intolerancí lepku či pšenice. V každém případě platí, že jak kuskus, tak i rýže patří mezi zdravé potraviny, které je třeba zařadit do vyvážené stravy. Záleží jen na vašich aktuálních nutričních potřebách a omezeních.

Zdroje: www.hsph.harvard.edu, www.goodto.com






Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na večeři

Více tipů
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat