Prostreno.cz

Infekcím se lze vyhnout pomocí cílených potravin

S trochou nadsázky by se dalo říct, že infekce číhají za každým rohem. A právě proto byste měli jíst více červených paprik, brokolice a cizrny. Začnete s tím ještě dnes?

Angína, chřipka, mononukleóza, klíšťová encefalitida, přemnožení kvasinek ve vaginální oblasti, opary a pásové opary, žloutenka i covid-19, který mezi námi stále tiše našlapuje. Tohle všechno jsou onemocnění, jejichž původcem bývají infekce. Jde se těmto nepřátelům nějak ubránit? Mezi základní preventivní opatření samozřejmě patří dodržování hygienických zásad. Ale tím to nekončí. Bojeschopnost organismu s invazivními viry zvyšuje i dostatek kvalitního spánku a správný jídelníček. Tohle by v něm chybět nemělo!

Paprika jako přítel do nepohody

Pokud jde o potraviny s vysokým obsahem vitaminu C, mezi naprosté vítěze téhle výživné hitparády dozajista patří papriky. Které si ale vybrat? Nic proti těm zeleným nebo oranžovým, ale volte raději rudé. Podle amerického ministerstva zemědělství obsahuje jeden šálek nakrájené červené papriky zhruba 211 procent denního doporučeného množství vitaminu C. Z odborných studií pak vyplývá, že tato látka přispívá k imunitní obraně podporou různých buněčných funkcí, přičemž výrazně snižuje riziko infekční nákazy.

Brokolice se také počítá

„Abyste z této zeleniny vytěžili maximum, jezte ji syrovou, popřípadě jen mírně tepelně upravenou. Polovina šálku vám zprostředkuje 43 procent denní hodnoty vitaminu C,“ vypočítává americká lékařka Seema Sarin. „Brokolice je také plná fytochemikálií a antioxidantů. I tím v podstatě bojuje proti bakteriím a virům,“ dodává expertka.

Řekněte ano cizrně

Za pravidelnou konzumaci cizrny by vás pochválil nejeden výživový poradce. Tato luštěnina, které se říká římský hrách, zprostředkovává spoustu bílkovin a aminokyselin potřebných pro růst i opravu tělesných tkání. Její složení rovněž napomáhá syntéze enzymů a díky podílu zinku reguluje imunitní reakce. Alespoň takový je názor americké nutriční terapeutky Emily Wunder, která cizrnu vnímá jako báječnou součást salátů. Ovšem i pečená prý chutná skvěle!

Zdroje: www.cnbc.com, www.fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/170108/nutrients, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5707683/, www.eatrightpro.org





Celkem 2 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Toasty s rajčaty

(23 hlasů)

Vaječná frittata se slaninou

(12 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat