Prostreno.cz

V létě máme na jídlo menší chuť

Horko mění stravovací návyky. To, co pro vás na jaře bylo samozřejmostí, nyní odpadá. Jakým způsobem organismus reaguje na vyšší venkovní teploty a jak to souvisí s chutěmi na jídlo?

Zima, horko, déšť, mráz, vítr, slunečno. Vnější prostředí rozhoduje o tom, co se odehrává v nás samotných. Natasha Evans, registrovaná nutriční terapeutka a specialistka na trávení pro britské noviny Metro vysvětlila, že tělo vždy pracuje na udržení rovnováhy. Jeho schopnost udržovat stabilní vnitřní prostředí, které je nezbytnou podmínkou fungování a existence, i když se vnější podmínky mění, je úžasná.

Velký oběd? Dnes raději ne

„Pokud jde o teplotu, říká se tomu termoregulace. Naše těla jsou během veder mnohem teplejší a tvrdě pracují, aby nás udržela v pohodě, proto se potíme a souběžně s tím přirozeně máme menší chuť k jídlu. Organismus se za každých okolností snaží udržet tělesnou teplotu pod kontrolou,“ objasnila odbornice s tím, že tělo samo nejlépe ví, co potřebuje. A velké množství jídla během letních prázdnin to není. Jakmile v horku něco sníte, začnete rudnout a vylučovat pot. Je to dáno termickým efektem potravy a následnou snahou těla ochladit se.

Muži jsou mimo „tabulky“

Platí tedy, že naše tělo přirozeně touží po teplém jídle během chladnějších měsíců a po chladnějším, čerstvějším a lehčím jídle během měsíců letních. Prý to ale neplatí pro každého. Nutriční terapeutka Eva Humphries se ve vyjádření pro stejné médium zmínila o studii z Tel Avivu, podle níž sluneční záření konkrétně u mužů podporuje chování při hledání jídla.

Kdy vlastně jíst?

Buď jak buď, vy jezte v dobu, kdy máte hlad. Je-li horko nesnesitelné, pochopitelně změňte své obvyklé načasování a jídlo přijímejte převážně ráno nebo večer, tedy v chladnějších částech dne. Pomáhá to zmírnit termogenní účinky jídla. Vyvarujte se však tukům a bílkovinám v pozdních nočních hodinách. Obojí se tráví pomaleji než sacharidy, což může narušit váš spánek.

Konzumace velké večeře těsně před spaním také zvyšuje tělesnou teplotu, takže opět platí, že všeho s mírou. Přes den nezapomeňte dodržovat pitný režim. A i u postele mějte trochu vody pro případ, že byste v noci dostali žízeň. Možná by stálo za to přidat do ní nějaké extra elektrolyty, abyste podpořili hydrataci.

Zdroje: www.metro.co.uk, www.wikipedia.org





Celkem 1 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na večeři

Více tipů

Čočka na kyselo

(3 hlasů)

Kapr se zeleninou

(3 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat