Prostreno.cz

Dietní detoxy jsou často nepodloženými marketingovými triky

Detoxikační diety jsou v módě již řadu let a slibují celou řadu zdravotních pozitiv, od rychlého úbytku hmotnosti až po zlepšení vitality a zářivou pleť. Zastánci těchto diet tvrdí, že pomáhají zbavit tělo toxinů, zlepšit pohodu a nastartovat zdravější životní styl. K detoxikačním dietám je však nutné přistupovat opatrně, protože často nemají vědeckou oporu a mohou potenciálně způsobit více škody než užitku. Proč si na ně dát raději pozor?

Nedostatek vědeckých důkazů

Jedním z nejvýznamnějších důvodů, proč se mít na pozoru před detoxikačními dietami, je nedostatek solidních vědeckých důkazů podporujících jejich účinnost. Zastánci těchto diet sice tvrdí, že z těla odstraňují toxiny, ale pojem "toxiny" je často definován vágně. Detoxikační diety zřídkakdy specifikují, na které toxiny se zaměřují, nebo neposkytují konkrétní důkazy o jejich odstranění. (1)

Vědecké studie o detoxikačních dietách jsou omezené a těch několik málo, které jsou k dispozici, je obvykle malého rozsahu, krátkodobých a neprůkazných. Mnozí odborníci na zdraví tvrdí, že přirozené detoxikační systémy těla, zahrnující především játra a ledviny, jsou již účinné při odstraňování škodlivých látek z těla a není potřeba se již nějak dále detoxikovat. (2)

Nedostatek živin

Detoxikační diety často zahrnují výrazné omezení kalorií a vyloučení celých skupin potravin, což vede k nedostatku živin. Některé detoxikační plány nabádají k dlouhodobé konzumaci pouze ovocných šťáv, bylinných odvarů nebo vody, čímž tělo ochuzují o základní živiny, jako jsou bílkoviny, tuky a řada vitaminů a minerálů. (3)

Tato omezení mohou vést k únavě, slabosti, závratím a oslabení imunitního systému. Navíc úbytek hmotnosti, ke kterému při detoxikačních dietách dochází, je obvykle spíše úbytek vody a svalů než úbytek tuku, což je z dlouhodobého hlediska neudržitelné. (4)

Falešná tvrzení a marketingové triky

Detoxikační diety jsou často spojeny s vysokými cenami, ať už jde o detoxikační doplňky, čaje nebo specializované detoxikační programy. Mnohé z těchto produktů uvádějí úžasná tvrzení o své účinnosti, přestože nemají vědeckou oporu. Buďte obezřetní vůči marketingovým trikům a pamatujte, že vyvážená strava založená na zdravých potravinách je udržitelnějším přístupem k udržení dobrého zdraví. (5)

Přestože detoxikační diety mohou být lákavé, je nezbytné přistupovat k nim opatrně a raději i skepticky. Místo toho, abyste své tělo vystavovali extrémním omezením a potenciálním rizikům, se zaměřte na tvorbu vyváženého jídelníčku, který vám bude navíc i chutnat. (6)

Zdroje: (1-3) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9998115/, (4-6) www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/intermittent-fasting-what-is-it-and-how-does-it-wor





Celkem 0 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na oběd

Více tipů

Kapr se zeleninou

(3 hlasů)

Mac and cheese recept

(1 hlasů)

Bramboráky

(1 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat