Prostreno.cz

Účinnost doplňků stravy s rybím olejem se zpochybňuje

Užíváte rybí olej v kapslích nebo tobolkách, protože má dobrý vliv na srdce i celkové zdraví? Odborníci si tím nejsou příliš jistí. Proč se o těchto doplňcích stravy pochybuje?

V dobách našeho dospívání se rybí olej polykal po lžičkách, dnes je způsob jeho užívání mnohem pohodlnější. Vždyť se to doplňky stravy s jeho obsahem na pultech obchodů jenom hemží! Některé dokonce mají citronovou, pomerančovou nebo ovocnou příchuť, což spotřebitelé vítají s otevřenou náručí. Etikety těchto produktů slibují, že pravidelná konzumace rybích tobolek a kapslí vyléčí každou neduhu a nesmírně vylepší zdraví. Zní to hezky, to ano. Problém ale je, že to možná není tak docela pravda.

Co je psáno, to je dáno? Ani náhodou!

Dobrá reklama je dobrá reklama. A prodejnost toho či onoho pochopitelně závisí právě na ní. Jenže co když je celá propagace daného výrobku jednou velkou snůškou lží? Stát se to může. A také se to děje. Třeba studie (1) Texaské univerzity odhalila, že informační štítky na doplňcích s rybím olejem obsahují zdravotní tvrzení, která nejsou ničím podložená a neexistují pro ně žádné důkazy. Mezi testovanými vzorky, kterých bylo 2 819, vědci takové pochybení nalezli u 74 procent produktů. Údaje o slibovaných účincích jsou pro spotřebitele velmi zavádějící, což je samozřejmě špatně. Ačkoli mnoho předešlých výzkumů prokázalo, že omega-3 mastné kyseliny nalezené v rybách, jako je losos a makrela, poskytují zdravotní výhody, totéž zřejmě neplatí pro omega-3 mastné kyseliny, které pocházejí z doplňkových kapslí.

Důkazy nade vše

Že je konzumace těchto „léčiv“ možná zcela zbytečná, lze vyčíst i z poznatků dva roky staré (2) studie, která naznačuje, že riziko kardiovaskulárních chorob se mezi těmi, kteří tyto doplňky užívají a těmi, kteří ne, nijak neliší. Podobné tvrzení vyplývá i z průzkumu (3) z roku 2019. Místo rybích kapslí tedy odborníci doporučují přímé potravinové zdroje omega-3 mastných kyselin, zejména pak tučné ryby, vlašské ořechy, olivy, vejce a chia semínka.

Zdroje: (1) www.medscape.com/viewarticle/996513, (2) www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa1804989, (3) www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa1811403






Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Omeleta s parmezánem

(20 hlasů)

Velké jablkové palačinky

(19 hlasů)

Omeleta s našlehanou ricottou

(21 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat