Prostreno.cz

10 mýtů o jídle: Zbavte se jich jednou provždy

Vážně nám sacharidy tak škodí? A opravdu smíme jen dvě vejce týdně? A musíme místo másla používat margarín? A zhubnu díky celeru?

Odhalte s námi jednou provždy největší mýty o jídle!

Mýtus č. 1: Vitamin C nás ochrání před nachlazením.

Pravda: Ne. Bohužel neochrání. Co nás ochrání, je silný imunitní systém, na jehož zdraví se vitamin C samozřejmě spolupodílí. Ale sám o sobě nic proti virům a spol. nezmůže.

Mýtus č. 2: Řapíkatý celer spálí víc kalorií, než kolik jich sníme.

Pravda: Bylo by to hezké, ale ne. Nicméně je pravda, že celer je sám o sobě nízkokalorický, takže ho do svého jídelníčku bez výčitek zařaďte. Jen nečekejte, že díky němu budete bez námahy hubnout.

Mýtus č. 3: Syrová mrkev je výživově hodnotnější než vařená.

Pravda: Možná vás to překvapí, ale je to přesně naopak! Povařením totiž dojde k narušení jinak velmi pevných buněčných stěn v mrkvi, díky čemuž pak naše tělo z této zeleniny získá více zdravého beta-karotenu.

Mýtus č. 4: Pro dietnější pokrm je třeba připravovat kuře bez kůže.

Pravda: Ne. Pro méně kalorií je potřeba jíst kuře bez kůže. Ale pečte jej klidně s ní – kůže totiž zaručí, že maso zůstane pěkně šťavnaté (nevysuší se).

Mýtus č. 5: Vejce bychom kvůli cholesterolu měli jíst co nejméně.

Pravda: Vejce si tuhle špatnou pověst nesou i poté, co bylo vědecky prokázáno, že za vysokou hladinou cholesterolu nemohou. Naopak našemu tělu prospívají spoustou důležitých živin, mimo jiné zinkem, železem, luteinem, cholinem nebo vitaminem D.

Mýtus č. 5: Čím méně sacharidů, tím lépe.

Pravda: Ve skutečnosti je důležité rozlišovat mezi „dobrými“ a "zlými“ sacharidy. Ty dobré, tedy složité sacharidy, naopak našemu tělu prospívají (především celozrnné potraviny). Samozřejmě to neznamená, že bychom je měli jíst po kilech, ale rozhodně neplatí, že sacharidy na naše talíře nepatří!

Mýtus č. 6: Margarín je méně kalorický než máslo a také zdravější.

Pravda: Margarín i máslo mají prakticky stejně kalorií. Rozdíl je, že máslo je živočišného původu a margarín rostlinného. A neplatí ani, že jsou všechny margaríny zdravější! Některé totiž obsahují transmastné kyseliny, a proto pokud se rozhodnete pro margarín, dávejte právě na tuhle složku pozor!

Mýtus č. 7: Sklenička na dobrou noc zlepší spánek.

Pravda: Právě naopak! Alkohol spánek narušuje.

Mýtus č. 8: Při nachlazení se nesmí pít mléko.

Pravda: I tento mýtus má tuhý kořínek. Ano, dříve se věřilo, že mléko zahleňuje, a tak by se mu člověk při rýmě či kašli měl zdaleka vyhnout. Ale jak se ukázalo, toto tvrzení není ani trochu pravdivé!

Mýtus č. 9: Ostrá jídla způsobují vředy.

Pravda: Ne. To bakterie Helicobacter pylori a například některé léky způsobují vředy. Ostrá jídla nicméně mohou naše zažívání (především u citlivějších jedinců) pěkně podráždit.

Mýtus č. 10: Při horečce by se nemělo jíst.

Pravda: Naopak. Sice většina lidí s horečkou nemá právě chuť k jídlu, ale rozhodně by se měli snažit něco sníst. Nemocný člověk má totiž zvýšené nutriční nároky.






Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na večeři

Více tipů

Gratinované cukety

(2 hlasů)

Letní polévka s jablky

(3 hlasů)

Rybí polévka s rýží

(2 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat