Prostreno.cz

Sabotéři kvalitního spánku

Odpolední kávička s přáteli, večerní trénink či sedmička vína k televizi? Přesně tohle stojí v cestě mezi vámi a kvalitním spánkem. Stejně jako noční mlsání sladkostí a nadbytek umělého osvětlení!

Spánek? V našich končinách začíná být naprosto nedostatkovým zbožím. Ze statistik totiž vyplývá, že každý druhý Čech trpí v tomhle ohledu nějakou poruchou a co hůř, problémy se zdaleka netýkají jen starší generace. Je snad něco ve vzduchu? I když by to vysvětlovalo mnohé, lékaři mají na celou věc jasný názor – většina jedinců si za svou nechtěnou bdělost může sama, protože má špatné návyky. Neděláte je náhodou také? Zde je výčet těch nejčastějších!

Umělé osvětlení jako nepřítel

Noční lampičky, světla i puštěná televize? Sabotéři spánku číslo jedna. Umělé osvětlení, ať je jakékoliv, brání produkci melatoninu. To je hormon zodpovědný za vaši ospalost, takže pokud ho máte nedostatek, může to být důvod, proč jste jako rybičky, a to do pozdních ranních hodin. Vypněte všechny rušivé elementy a zatáhněte závěsy, rázem to bude o něčem jiném!

Kofein a špatné načasování

Jistě, nakopávač v podobě kávy je rychlé řešení únavy, po kterém mnozí s vděkem sáhnou i několikrát denně. Jenže pozor, šálek vypitý kolem čtvrté hodiny odpolední na vás působí ještě v deset večer. Kofein, tedy alkaloid stimulující nervovou soustavu, má totiž účinnost přibližně šest hodin. Nevane tedy vítr právě z téhle strany?

Alkohol? Tomu se raději vyhněte

Metla lidstva sice navozuje ospalost, ovšem jde pouze o chvilkový efekt. Ve finále narušuje celý odpočinkový cyklus tím, že zvyšuje tepovou frekvenci zhruba o devět tepů za minutu, což drží nervový systém stále v pohotovosti. Konzumace alkoholu rovněž oddaluje REM fázi spánku, která je pro organismus naprosto klíčová.

Cvičení? Šetřete si ho na ráno

Pokud jste toho názoru, že večerní sport vás příjemně unaví, což vám pomůže rychleji „zabrat“, jste na velkém omylu. Je to přesně naopak! Cvičení díky uvolněným endorfinům hladinu energie zvyšuje, takže oddaluje i čas, kdy se vám chce do postele. Nechte si takový dopink raději až na svítání, budete z něho těžit celé dopoledne!

Sladkosti. Z nich nic dobrého nekouká

Sušenky, bonbon, nebo koláček, co zbyl od snídaně? Pokud chcete ještě o půlnoci sledovat televizi, klidně si je dejte. V opačném případě si ale nechte zajít chuť! Sladké dobroty vám dodají takzvaný rychlý cukr, který oddaluje pocit ospalosti – a to pořádně!





Celkem 0 komentářů

Vložit můj recept

Reklama

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat