Prostreno.cz

Zdravé stravování nemusí končit přede dveřmi kanceláře

Neustále čtete, jak máte jíst zdravě a hýbat se, ale když trávíte přes 8 hodin denně přikovaní ke stolu s počítačem, uvádí se tahle teorie poměrně těžko do praxe. Poradíme vám, jak na největší kancelářské nástrahy.

Právě vaše pracoviště může být jednou z největších překážek ve snaze o zdravý jídelníček a štíhlou postavu. Neustálé sezení, stres, časová náročnost, nedostatek možností jíst zdravě, automaty napěchované sladkostmi, limonádami a bagetami alarmující kalorické hodnoty.

Čím vším sedavé zaměstnání naši linii ohrožuje a jak s těmito překážkami zatočit?

Nedostatek času

Tohle je asi nejčastější odpověď, kterou lidé pracující v kancelářích uvádějí na otázku, proč nejedí pravidelně, nebo dokonce jídlo přes den zcela vynechávají. Že mají tolik práce, že se ani nestihnou najíst.

Ale přitom mají čas napsat nový status na Facebook, přečíst si nejnovější zprávy na svém oblíbeném serveru nebo s kolegyní probrat – i když třeba jen po mailu – poslední eskapády svých ratolestí. Opravdu je to tak. Žádný člověk nepracuje 8 hodin v kuse, aniž by, byť jen na okamžik, nezaměřil svou pozornost na něco jiného. A právě těchto okamžiků může využít i jinak než jen pro surfování po internetu apod. Přidejte si do svého napěchovaného pracovního rozvrhu i tři menší pauzy na jídlo (dopolední svačina, oběd, odpolední svačina). Chce to jen odhodlání a také nezapomínat. Zpočátku to možná bude trochu složitější, ale určitě si zvyknete. Samozřejmě se stává, že je člověk tak zabraný do práce, že ani nevnímá čas. V takových případech je dobré nastavit si třeba upomínku na mobil. Budete tak díky ní vědět, že přišel čas na svačinu.

Nepohodlí

To, jak se budete stravovat, je plně ve vašich rukou. Nikdo vás nenutí obědvat bagetu z automatu, těžkou omáčku s knedlíky v jídelně nebo smažák a hranolky v blízkém bistru. Rozhodnutí stravovat se zdravě je svým způsobem rozhodnut se i pro trochu nepohodlí – připravovat si jídlo doma a nosit si je do práce s sebou. V případě svačin v podobě ovoce nebo zeleniny to samozřejmě není až takový problém, ty nějaký ten čas bez ledničky v pohodě vydrží, narazit můžete v případě, že jste si přinesli oběd, který potřebujete dát do lednice (šunka, maso, mléčné výrobky apod.), ale tu v práci nemáte. Zkuste tedy investovat do malé termotašky, která skvěle izoluje, a chladicích vložek, které vždy přes noc strčíte do mrazáku a pak přidáte do tašky s jídlem. Celý den tak můžete mít vedle stolu improvizovanou minichladničku a s ní i jistotu, že jídlo zůstane čerstvé.

Druhým problém může být, že oběd potřebujete ohřát, ale v práci nemáte jak. V takovém případě můžete opět využít termotašku, jídlo můžete zabalit do alobalu apod. Nebude nejspíš úplně horké, ale u mnoha pokrmů to stačí. Abyste se – především v zimních měsících – přece jen v poledne zahřáli, noste si v termosce horkou zeleninovou polévku. (NEPŘEHLÉDNĚTE: Celozrnné, bílé, vícezrnné... Jak si vybrat to správné pečivo?)

Omezené možnosti

Výše popsaná příprava zdravých pokrmů doma je samozřejmě skvělou teorií, ale může se stát, že v praxi budete muset občas improvizovat. Například když na důležité jednání, na které míříte již ráno, nemůžete táhnout termotašku s jídlem, nebo když jste mimo kancelář zrovna v době, kdy máte obědvat. Musíte si vždy vypracovat záložní plán. Ani to není nic moc pohodlného, ale je to lepší než vůbec nejíst (nebo ve spěchu u stánku slupnout klobásu či hamburger). Ideální je, když víte o nějaké restauraci, kam můžete zaběhnout a v níž si vyberete něco zdravého. Nemáte-li čas čekat, než vám jídlo připraví, kupte si cestou něco „do ruky“, například celozrnný sandwich. Prostě buďte připraveni na všechny alternativy.

Uspořádejte si priority

Možná se vám zdá, že v práci je na prvním místě práce, všechno ostatní musí jít stranou. Ale zdraví máte jen jedno a nikdy by nemělo být podřízeno jiným prioritám. Tím, že si během pracovního shonu vyšetříte tři několikaminutové přestávky na jídlo, vaše výkonnost neklesne, právě naopak. Budete-li zdraví, budete také odvádět vyšší výkon. Člověk by neměl zapomínat investovat sám do sebe.





Celkem 0 komentářů

Vložit můj recept

Reklama

Prostreno.cz

Pro účast v testování se registrujte nebo přihlaste.

Přihlásit se přes Bety Registrovat