Prostreno.cz

Nejsou tuky jako tuky. Kterým byste se neměli vyhýbat

Pořád v tucích tak trochu tápete, proto raději odsuzujete všechny? Děláte chybu. Bez dostatku „hodných“ tuků se vám vzbouří hormony, což může způsobit poruchy menstruačního cyklu. V sázce je však i kondice vašich kostí!

Když se řekne tuk, automaticky si představíte nadváhu, celulitidu a depresi před zrcadlem? Ne tak rychle. Je totiž pravda, že nelze všechny tuky házet do jednoho pytle. Třeba ty „hodné“ vaše tělo nutně potřebuje k přežití i samotnému fungování. Kde je najdete a proč je jejich konzumace tolik zásadní?

Mějte jasno. Jednou provždy

Vezmeme to hezky stručně, jasně a bez zbytečné omáčky, souhlasíte? „Dobré“ tuky obsahují převážně mononenasycené a polynenasycené mastné kyseliny. Jejich zdrojem jsou například vlašské a lískové ořechy, mandle, ryby, sójové boby, lněná semínka, avokádo nebo olivový či řepkový olej. O těchto tucích je známo, že příznivě ovlivňují kardiovaskulární systém, přispívají k redukci škodlivého cholesterolu, zabraňují tvorbě krevních sraženin a pozitivně ovlivňují funkce mozku i očí. Co se stane, když jich v těle budete mít zoufalý nedostatek? Pak si zaděláváte na pořádné trable…

Absence důležitých vitaminů

Že stačí sníst nějaký ten vitamin – prostřednictvím potravin nebo doplňků stravy, a je vystaráno? Takhle jednoduché to bohužel není. Existují totiž takové, které jsou rozpustné jen v tucích. Konkrétně se jedná o vitaminy A, D, E a K. Je tedy jasné, že se sníženým množstvím tuků je pro organismus velmi obtížné tyto živiny absorbovat.

Rýsuje se vzpoura hormonů

Ačkoli je to možná k nevíře, absence „hodných“ tuků udělá zmatky i mezi hormony. Dotkne se to zejména testosteronu a estrogenu. Výsledkem pak může být porucha menstruačního cyklu nebo zhoršený stav kostí. Jak vidno, „hodné“ tuky jsou prostě potřeba. Když už se něčemu vyhýbat, pak těm „špatným“. Mimochodem, co byste o nich rozhodně měli vědět?

Zlo, kterému je lepší se vyhýbat

„Zlé“ tuky doslova překypují množstvím nasycených mastných kyselin a trans mastných kyselin. Odborníci varují, že jejich nadbytek zhoršuje zdraví srdce, zvyšuje hladiny cholesterolu a je příčinou obezity. Nasycené tuky číhají v třeba v másle, tučnějších sýrech i mase, plnotučném mléce, paštikách, sladkém pečivu a zákuscích. To jen, ať víte, kde se skrývá opravdový nepřítel…






Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na večeři

Více tipů

Rybí polévka

(2 hlasů)

Dušené houby se šalotkou

(5 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat