Prostreno.cz

Užitečné potravinové zdroje potřebné vlákniny

Důvodů, proč si hlídat příjem vlákniny, je bezpočet. Kolik gramů obsahuje mrkev, hnědá rýže nebo obyčejné jablko?

O vláknině jakožto nepostradatelné složce potravy se mluví takřka neustále. S největší pravděpodobností se zřejmě doneslo i vám, že má schopnost na sebe vázat škodliviny, čímž přispívá k detoxikaci. Nebo že absorbuje vodu, reguluje hladinu glukózy, snižuje vstřebávání cholesterolu, urychluje peristaltiku střev a omezuje riziko tlustého střeva a konečníku. Nabízí se tedy otázka – odkud vlákninu čerpáte vy, když se ideální doporučená denní dávka pohybuje okolo 25 gramů?  Z těchto zdrojů to jde doslova plnými doušky!

Užitečná mrkev

Jeden větší šálek vařené mrkve obsahuje přibližně devět a půl gramu vlákniny, což rozhodně není málo. Už kvůli tomu se vyplatí svézt se na oranžové vlně! Ovšem jsou tu i jiná pozitiva této oranžové zeleniny. Patří mezi ně třeba to, že urychluje hojení ran a uvolňuje napětí v cévách, tudíž zlepšuje průtok krve. Dále stimuluje imunitní systém a působí proti zácpě, zatímco prospívá zraku, zdraví ústní dutiny i pokožce.

Prospěšná hnědá rýže 

Pokud jíte jen bílou rýži, může vám chvilku trvat, než přivyknete lehce ořechové chuti té hnědé, která je navíc taková „žvýkavější“. Občasná výměna však rozhodně stojí za to, alespoň co se vlákniny týče, neboť z jedné porce „dotankujete“ necelé čtyři gramy i širokou škálu stopových minerálů. Četné vědecké studie dokonce naznačují, že obměna bílé rýže za hnědou může snížit riziko vzniku diabetu až o 16 procent.

Neobyčejně obyčejné jablko 

Dary jabloně jsou bohatou zásobárnou vitaminů B, jež jsou klíčové pro správné fungování nervového systému. Zároveň bojují proti únavě a příznivě ovlivňují mozkové funkce. Stejně spolehlivě ale metabolizují bílkoviny, tuky a sacharidy, takže jsou spolehlivým redukčním zlepšovákem. Potvrzují to závěry amerického výzkumu uskutečněného na univerzitě v Iowě. Z nich vyplývá, že lidé, kteří jedí více jak tři jablka denně, mají nižší index tělesné hmotnosti. Tedy alespoň oproti těm, co se tomuto tradičnímu ovoci vyhýbají. Možná proto, že každý kousek nabízí celé čtyři gramy vlákniny!





Celkem 0 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na večeři

Více tipů
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat