Prostreno.cz

K hubnutí vede cesta i přes znalost metabolismu tuků

Tuky jsou pevnou součástí stravy. Zvýrazňují chuť a aroma, ale jsou i zásadní pro určité funkce těla. Zároveň je jejich trávení a zpracování pro tělo takovou malou výzvou. Jak funguje metabolismus tuků a jak ho podpořit?

Tuky patří kromě sacharidů a bílkovin k základním látkám a jsou obsažené téměř v každé potravině. Tuk je základním nositelem chuti. Kromě toho ho tělo potřebuje, aby mohlo optimálně vstřebávat důležité vitaminy a udržet zásadní funkce. Je to stavení látka pro buňky všeho druhu, slouží vnitřním orgánům jako ochranný polštář a má významnou funkci udržení tělesného tepla.

Tělo přijímá tuky ze stravy. Přitom jsou to nejhůře zpracovatelné zásobníky energie. A stejně komplikované je i jejich trávení. Vedle žaludku a střev musí pomáhat i játra a žlučník. Zpracování začíná už v žaludku. Aby bylo možné zpracovat tuky z potravy, musí je tělo rozložit na menší části rozpustné ve vodě. To je úkol žaludečních kyselin. Žlučová šťáva a slinivka břišní smíchají tukové části ve dvanácterníku a přidají enzymy.

Jaké existují tuky?

Ze stravy přijímá člověk rostlinné a živočišné tuky. Medicínsky se rozdělují na nasycené, nenasycené a více nenasycené mastné kyseliny. S přibývající nasyceností se mění také jejich struktura – tekuté tuky jako olej sestávají především z nenasycených mastných kyselin, pevné tuky jako máslo především z nasycených.

Nasycené mastné kyseliny najdeme hlavně v potravinách živočišného druhu jako je maso, máslo nebo sýr. Není nutné je přijímat ve velkém množství, protože si je tělo dokáže vyrobit samo. Velké množství může zvýšit hladinu cholesterolu v krvi a způsobuje onemocnění srdce a krevního oběhu, demenci a diabetes.

Také jednoduché nenasycené mastné kyseliny si dokáže tělo vyrobit samo. Jsou obsažené kromě jiného v rostlinných olejích a zlepšují hodnoty tuku v krvi.

Více nenasycené mastné kyseliny se dělí na omega-3 mastné kyseliny a omega-6 mastné kyseliny. Náš organismus si je nedokáže vyrobit sám, proto je nutné je doplňovat ze stravy. Jsou nutné například při stavbě buněk, regulují metabolismus tuků a snižují hladinu cholesterolu. Nejlepšími zdroji jsou tučné ryby a vaječný žloutek.

Jak podpořit trávení tuků

Pro dospělého se doporučuje celkový příjem asi 60 až 80 gramů tuku, resp. 20 až 26 gramů nasycených mastných kyselin denně. Přitom je třeba dbát na následující:

Konzumujte kromě ryb libové druhy netučného masa, především drůbež, telecí nebo zvěřinu.

Používejte kokosový olej. Máslo, smetanu, sádlo a špek jen výjimečně.

Dávejte si pozor na schované tuky v průmyslově zpracovaných potravinách jako pizza, dresinky, krémová zelenina a koláče a pokuste se jejich konzumaci snížit na minimum.

Používejte především rostlinné tuky jako jsou oleje – řepkový, vlašský, sójový nebo lněný, nebo rostlinné margaríny s vysokým podílem řepkového oleje.

Jednou týdně jezte rybu. Dobře se hodí losos, makrela, sleď nebo tuňák. Tabletky s rybím tukem raději bez předchozí lékařské konzultace neužívejte.

Snižte konzumaci potravin s vysokým obsahem cholesterolu – tedy živočišné tuky. Hodně ho obsahují vnitřnosti, vaječný žloutek, mořští živočichové a uzené ryby.

Pijte alkohol jen v nejmenší možné míře.

Veškeré názory a tvrzení jsou dílem autora článku. Případné citace jsou uvedeny.





Celkem 1 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Omeleta s našlehanou ricottou

(20 hlasů)

Skvělá snídaně s jahodami

(16 hlasů)

Tousty k snídani

(41 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat