Prostreno.cz

Nesprávným jídlem přímou cestou ke vzniku zánětu

Diabetes, mozková příhoda či artritida. Co všechno hrozí, když nebudete řešit zánět ve svém těle, a jakým potravinám se v rámci zachování zdraví vyhnout? Zbavte se rohlíků i slaniny!

Zánět je jako doktor Jekyll a pan Hyde, postavy muzikálu amerického skladatele Franka Wildhorna, které vznikly na motivy knihy Roberta Louise Stevensona Podivný případ Dr. Jekylla a pana Hyda. Zánět představuje způsob, jakým tělo uzdravuje poškození buněk, ale při nadměrném výkonu, tedy v případě, že se stává chronickým, bývá nebezpečný. Pak je spojován s mnoha vážnými nemocemi, jako je artritida, srdeční onemocnění, mrtvice a cukrovka. Kdo s ním chce bojovat, měl by si dávat pozor na skladbu svého jídelníčku. Některé potraviny totiž zánět vyvolávají. Které?

Cukr

V České republice spotřeba cukru přesahuje více než 33 kilogramů na osobu za rok (téměř 3 kg měsíčně). Za průměr se pak považuje množství něco okolo šesti čajových lžiček denně. Tak copak o to, kávu už si dávno nesladíte, ale vyhnout se přidaným cukrům je stále obtížnější.

Sušenky, bonbony, ale taky cereálie a některé další produkty z obilovin, granolové tyčinky či salátové dresingy, ho jsou plné. Výzkumy ukazují, že konzumace příliš velkého množství přidaného cukru vede k chronickému zánětu. Z tohoto důvodu věnujte zvýšenou pozornost etiketám potravin. Pokud mezi prvními třemi přísadami uvidíte cukr, nebo nějakou formu sirupu, je to zřetelné znamení, že produkt máte vrátit zpátky do regálu.

Trans-tuky

Trans-tuky, odborně nazývané trans izomery mastných kyselin nebo trans-mastné kyseliny, jsou formou nenasycených tuků. Obvykle jsou přítomné v pečivu, sušenkách a krekrech. Trans-tuky zvyšují hladinu LDL špatného cholesterolu a naopak snižují hladinu toho dobrého. Výsledkem je riziko vzniku srdečních chorob, mrtvice a diabetu 2. typu. Na obalech je poznáte podle označení „hydrogenované oleje“.

Červené a zpracované maso

Zpracované maso se přisoluje, konzervuje, fermentuje nebo udí, a to za účelem ochucení a delší trvanlivosti. Vědecké práce dokazují, že zpracované i červené maso má vysoký obsah nasycených tuků, což způsobuje zánět. Častá konzumace párků v rohlíku, slaniny, klobás a salámů je vyloženě podloubím pro nemoci, jako je rakovina a mrtvice. Pokuste se je nejíst víc jak jednou, maximálně dvakrát týdně.

Rafinované sacharidy

Rafinované uhlohydráty jsou zbaveny důležitých živin a chybí jim vláknina. Rafinované sacharidy především představují skupinu výrobků z bílé mouky, a to včetně chlebů a rohlíků, rizikem jsou i sušenky, hranolky a bílá rýže. Nahraďte je celozrnnými alternativami, jako je quinoa, ovesné vločky a rýže v hnědých tónech.  

Zdroje: health.clevelandclinic.org, finance.cz, wikipedia.org





Tip na snídani

Více tipů

Skvělá snídaně s jahodami

(16 hlasů)

Omeleta s jarní cibulkou

(28 hlasů)

Jarní snídaně s ředkvičkou

(21 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat