Prostreno.cz

V dětské stravě je podstatná kvalita tuků

Tuk je zlo a je třeba se mu ve stravě co nejvíce vyhnout? To je nesmysl! Tuk je ale pro děti velmi důležitý. Měli byste ale dbát na správnou kvalitu, ale i kvantitu.

Strava bez tuku se považuje za zdravou. Ale úplně se vzdát tuku byste neměli – a už vůbec ne, pokud jde o děti. Protože ty potřebují tuky pro zdravý růst, správný vývoj a také jako zdroj energie. Tělo potřebuje tuky, aby mohlo správně využít všechny v tucích rozpustné vitaminy přijaté ze stravy.

Kolik tuků pro děti?

Ale ani děti by neměly jíst tuk v neomezeném množství. Podle doporučení by strava dětí neměla obsahovat více než 30 procent tuků. Přepočteno to znamená okolo 60 až 70 gramů tuku pro sedmi až desetileté děti. U 13 až 15letých je to okolo 80 až 95 gramů.

Jaké tuky jsou pro děti vhodné

Není tuk jako tuk! Zatímco jsou jednoduché a více nenasycené mastné kyseliny pro naše tělo dobré, mohou ty nasycené mastné kyseliny (ke kterým patří trans-mastné kyseliny a ztužené tuky) mít na naše tělo negativní vliv. Zvyšují dlouhodobě například cholesterol v krvi, což může zvyšovat riziko srdečních onemocnění.

K nenasyceným mastným kyselinám patří například olivový, řepkový, slunečnicový, lněný nebo sezamový olej, ryby, avokádo, sójové boby a ořechy. Díky vysokému obsahu nasycených mastných kyselin nejsou v nadměrném množství pro děti vhodné potraviny jako uzeniny, maso, sýry, máslo, sádlo, mléko, smažené potraviny, chipsy, bílé pečivo, zmrzlina, hotové výrobky, palmový tuk a kokosový olej.

Nejlepší je směs

Jako všude v životě i ve stravě platí – důležitá je vyvážená směs. Mezitím už i někteří vědci pomalu odstupují od toho, abychom ze svého jídelníčku nasycené mastné kyseliny úplně vyloučili. Naprosto přesně hlídat obsah nasycených tuků v potravinách proto není nutné.

Nakonec vlastně ani není možné konzumovat pouze nenasycené mastné kyseliny. Mnohem důležitější je dbát na celkový přínos potravin. Potraviny se skládají mnohdy nejen ze zdravých, ale i ze špatných složek, které mají na tělo pozitivní nebo negativní vliv. Jde ale o celkový vliv – jako například u tmavé čokolády: Obsahuje sice nasycené mastné kyseliny, ale z celkového pohledu dokáže naše zdraví podpořit.

Zdroj: názory autora, healthline, kidshealth





Celkem 1 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Kuskus se sušeným mangem

(17 hlasů)

Toasty na česnekovém másle

(24 hlasů)

Vláčný mazanec

(27 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat