Prostreno.cz

Omega-3 mastné kyseliny mohou mít i nežádoucí vedlejší účinky

Jisté zdravotní zásluhy nelze omega-3 mastným kyselinám upřít. Nemohou vám ale způsobit třeba bolesti hlavy, průjem nebo nevolnost? Představte si, že ano! A proč by s nimi měli být obezřetní ti, kteří užívají léky na srážlivost krve?

Rad, jak podpořit zdraví a celkovou kondici, existuje bezpočet. Mezi obvyklá a tolik omílaná doporučení patří pravidelný pohyb a omezení stresu. Také bychom měli umět odpočívat, pít dostatek tekutin, dbát na hygienu a soustředit se na vyvážený jídelníček. Právě strava představuje samostatnou kapitolu, protože by měla obsahovat optimální množství bílkovin, vitaminů, minerálů a omega-3 mastných kyselin. Co o těchto kyselinách ale víte? Jsou fakta, o kterých možná nemáte ani tušení!

Hlubší pohled nikdy neškodí

Typy omega-3 mastných kyselin existují hned tři – kyselina alfa-linolenová (ALA), kyselina eikosapentaenová (EPA) a kyselina dokosahexaenová (DHA). ALA je většinou přítomna v rostlinných olejích, chia a lněných semínkách nebo vlašských ořechách. EPA a DHA obsahují zase tučné ryby, jako jsou například sardinky, tuňák, losos a makrela. Lidské tělo si omega-3 mastné kyseliny neumí vyrobit samo, musíte ho tedy zásobovat jejich potravinovými zdroji. A co z toho budete mít?

Postavička jako lusk!

Příjem těchto živin je spojován s mnoha výhodami. Počítá se mezi ně nižší riziko chronických chorob, převaha nad záněty i lepší kondice srdce. Studie publikovaná v magazínu The Journal of Nutritional Biochemistry naznačuje, že uvedené složky výživy zabraňují přibírání na váze, ačkoli není zcela jasné, jak to dělají. Rovněž je prokázáno, že omezují pravděpodobnost astmatu u dětí – tedy pokud je těhotné ženy konzumují v dostatečné míře. Vypadá to, že omega-3 mastné kyseliny mají jenom samá pozitiva. Jenže takhle růžové to s nimi také není, protože ve vzduchu visí i jisté vedlejší účinky.

Co to mám s dechem?

Odborníci z americké vládní agentury National Center for Complementary and Integrative Health zastávají názor, že nežádoucí působení omega-3 mastných kyselin je sice mírné, přesto nepříjemné. Podle nich zahrnuje zápach z úst, bolesti hlavy, pálení žáhy, nevolnost i průjem. Tedy pokud jich člověk přijímá až příliš. Obezřetní by měli být i lidé, kteří užívají léky na srážlivost krve, neboť tyto kyseliny prý mohou ovlivnit jejich účinnost.

Zdroje: www.ods.od.nih.gov/factsheets/Omega3FattyAcids-Consumer/, www.bpspubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1365-2125.2012.04374.x, www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1811403, www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0955286316308117?via%3Dihub, www.nccih.nih.gov/health/omega3-supplements-in-depth, www.nccih.nih.gov/health/omega3-supplements-in-depth





Celkem 3 komentářů

Alena
21.04.2022
Milan Vodáček
20.04.2022

Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Kuskus se sušeným mangem

(17 hlasů)

Toasty na česnekovém másle

(24 hlasů)

Vláčný mazanec

(27 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat