Prostreno.cz

Alkohol má souvislost s průjmem

Co má společného alkohol s trávením a průjmem? Zeptejte se svého těla, který na jeho přítomnost reaguje různými způsoby. Trávicí trakt z něj rozhodně není nadšený!

Věc se má tak, že v Česku alkohol minimálně jednou týdně pije 38 procent respondentů, z nichž devět procent jej konzumuje denně. Dalších 16 procent pak dvakrát až třikrát týdně (1). Za rozumnou hranici se považuje příjem dvou či méně alkoholických nápojů během 24 hodin pro muže či jeden nápoj (nebo méně) pro ženy. I tak se ale mohou objevit komplikace.

Konzumace alkoholu se na úsudku, chování i projevu člověka projevuje okamžitě a z dlouhodobého hlediska zvyšuje riziko mnoha škodlivých zdravotních stavů jako je dehydratace, potíže se soustředěním, oslabení imunitního systému, srdeční onemocnění, mrtvice a další. Alkohol však o sobě v první řadě dává vědět změnou trávení a vylučování. Jak na sobě poznáte, že skutečně působí?

Průjem po pivu nebo vínu

Alkohol se vstřebává přes žaludek a tenké střevo přímo do krevního oběhu. Jelikož se jedná o toxin, tělo se ho snaží ve své cestě skrz sliznici vystýlající trávicí trubici co nejdříve zpracovat a odbourat. Jenže právě ona zmiňovaná sliznice se v kontaktu s toxinem obvykle podráždí. Výsledkem pak může být právě průjem.

Další riziko? Nadýmání a zácpa!

Podle všeho chronická a nadměrná konzumace alkoholu může vést k opožděnému (pomalému) vyprazdňování žaludku, což znamená, že gastrointestinální trakt postupem času není schopen optimálně fungovat. To se projevuje častou bolestí břicha, pocitem tíhy po jídle, nadýmáním či zácpou. Mezi další negativní dopady, které má alkohol na trávení, patří změněné složení mikrobiomu a zvýšená propustnost střev.

Ani zánětům se nelze vyhnout

Ve velkém množství mohou metabolity trávení alkoholu (sloučeniny zbylé po rozkladu alkoholu v těle) podporovat střevní záněty. Ty se projevují kupříkladu ztrátou chuti k jídlu, hlenem či krví ve stolici, únavou, horečkou, bolestí kloubů, vzácně i kožními vyrážkami a vředy.

Pijte s mírou

Nejlepší způsob, jak se ušetřit zažívacích potíží (a kocoviny), je pít s mírou a alkohol prokládat čistou vodou. Pokud se u vás zažívací potíže přece jen dostaví, zkuste sníst banán, suchou rýži nebo toast. Pokud tato doporučení selžou, poptejte se v lékárně po léku proti průjmům či zvracení a zároveň si kupte probiotika, která mohou pomoci posílit dobré bakterie ve střevě a ulevit od nepříjemných následků konzumace alkoholu. Zatoužíte-li získat probiotika z potravy, hledejte je pomoc v kysaném zelí, kimchi, jogurtu a dalších dobrotách.

Zdroje: (1) www.seznamzpravy.cz/clanek/fakta-spotreba-alkoholu-je-v-cesku-relativne-stabilni-ale-stabilne-vysoka-191672, www.eatingwell.com, www.clevelandclinic.org






Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na oběd

Více tipů

Květákový krém

(3 hlasů)

Králík dušený s jablky

(4 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat