Prostreno.cz

Zinek je lepší čerpat z potravin, nikoli doplňků stravy

Bez zinku správně nefunguje imunita, metabolismus, trávení, svaly ani mozek. Jaké množství byste v ideálu denně měli přijmout? A hlavně odkud?

O úloze zinku při podpoře imunity jste možná slyšeli už nesčetněkrát. Máte tedy v zájmu své ochrany před nemocemi užívat doplňky stravy s jeho obsahem? Jeví se to jako dobrý nápad, protože stačí slupnout tabletu a o splnění denního přijmu je rázem postaráno. Americký Národní institut zdraví (NIH) však přesto doporučuje přijímat zinek raději prostřednictvím běžné stravy, neboť to přináší lepší zdravotní efekt a tedy i silnější výhody (1).

Benefity, o kterých je třeba vědět

Čistě pro pořádek – tato živina není klíčová jen pro obranyschopnost. Potřebná je totiž i pro činnost více než 300 enzymů, které zasahují do metabolismu, trávení i aktivity nervů. Zinek je přínosný také pro mozek, neboť prokazatelně oddaluje kognitivní pokles spojovaný s věkem i diagnostikovanou Alzheimerovou chorobou (2). Jeho další významná role se týká opravy buněčných tkání a membrán, což se příznivě dotýká i pokožky (3). Ve kterých potravinách se hojně vyskytuje?

Seznam, z něhož si vybere každý

Přírodních dárců je více než dost – i proto se o důležitosti zinkových doplňků stravy tak trochu pochybuje. Tuto látku načerpáte kupříkladu z mořských plodů, hovězího, krůtího a vepřového masa, dále pak z tučných ryb, mléčných výrobků a vajec. Pokud byste preferovali raději jen rostlinné zdroje, a to třeba kvůli náklonnosti k vegetariánství, vsadit můžete na dýňová semínka, celozrnné pečivo, luštěniny, rýži, arašídy, brokolici, rajčata a borůvky. Denní referenční dávka zinku pro dospělého člověka má dle obecných vyhlášek hodnotu 10 miligramů. Podle čeho se dá zjistit, že vám tato živina chybí? Mezi obvyklé příznaky nedostatku patří kožní problémy a pomalé hojení ran. Zhoršit se vám  může i čich nebo chuť k jídlu (4). Její absence se dává do souvislosti i s častými záněty. Je vám to povědomé? Pak víte, co máte dělat – navýšit zinkovou hladinku!

Zdroje: (1) www.ods.od.nih.gov/factsheets/Zinc-HealthProfessional/, (2) www.mdpi.com/1422-0067/18/12/2506, (3) www.mdpi.com/2072-6643/10/1/16, (4) www.ingentaconnect.com/content/ascp/tcp/2016/00000031/00000005/art00005;jsessionid=1y5k2uqgs7kem.x-ic-live-01, (5) www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnut.2014.00014/full





Celkem 1 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Brusinková čokoláda

(24 hlasů)

Tousty k snídani

(41 hlasů)

Ovesná kaše přes noc

(1 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat