Prostreno.cz

Fermentované potraviny pro zdravě fungující střeva

Konzumace fermentovaných, probiotických potravin má mnoho pozitivních účinků nejen na trávicí systém, ale v podstatě na celý organismus.

Ať už si to uvědomujete nebo ne, fermentace je proces, který se používá k výrobě některých oblíbených potravin a nápojů na světě. Mezi oblíbené fermentované potraviny patří věci jako víno, pivo, jogurt, některé zrající sýry, a dokonce čokoláda a káva.

Jednou z celosvětově nejoblíbenějších fermentovaných potravin je jogurt, který se v určitých částech světa konzumuje tisíce let spolu s blízce příbuzným kefírem.

V průběhu historie dávaly fermentované potraviny našim předkům možnost prodloužit čerstvost obilí, zeleniny a mléka, které měli k dispozici v různých ročních obdobích.

Je poměrně jednoduché vyrobit velkou dávku fermentovaných potravin, abyste je měli připravené ke konzumaci v lednici – navíc by měly vydržet docela dlouho díky prospěšným bakteriím, které obsahují. Ve skutečnosti je konzumace fermentovaných (nebo „kultivovaných“) potravin nejpohodlnějším způsobem, jak získat denní dávku probiotických bakterií, které podporují zdraví střev.

Další výhodou je, že laktofermentace zvyšuje obsah živin v potravinách a činí minerály v kultivovaných potravinách snadněji dostupné. 

A které fermentované potraviny je dobré přidat na svůj jídelníček?

Jogurt

Bylo zjištěno, že příjem jogurtu je spojený s lepší celkovou kvalitou stravy, zdravějšími metabolickými profily a zdravějším krevním tlakem.

Kombucha

Po vykvašení se kombucha nasytí a obsahuje ocet, vitaminy skupiny B, enzymy, probiotika a vysokou koncentraci kyselin (octové, glukonové a mléčné).

Kysané zelí

Kysané zelí má různé příznivé účinky na lidské zdraví. Může pomoci zlepšit zdraví trávicího systému, napomáhat krevnímu oběhu, bojovat proti zánětům, posilovat kosti a snižovat hladinu cholesterolu.

Nakládané okurky

Samotné nakládané okurky mohou pomoci vyřešit až příliš běžný nedostatek vitaminu K, protože jedna malá okurka obsahuje zdravou dávku tohoto vitaminu rozpustného v tucích, který hraje důležitou roli ve zdraví kostí a srdce.

Kimchi

Kimchi je známé tím, že zlepšuje kardiovaskulární a trávicí systém a má vysoké hladiny antioxidantů, které mohou pomoci snížit riziko vážných zdravotních stavů, jako je rakovina, cukrovka, obezita a žaludeční vředy. 

Natto

Obsahuje extrémně silné probiotické bacillus subtilis, který podporuje imunitní systém a kardiovaskulární zdraví. Zlepšuje také trávení vitaminu K. Kromě těchto výhod natto obsahuje silný protizánětlivý enzym zvaný nattokináza, který má potenciálně působit proti rakovině.

Miso

Miso je účinný proti stárnutí a může pomoci udržet zdravou pokožku. Posiluje také imunitní systém, může snížit riziko některých typů rakoviny, zlepšuje zdraví kostí a podporuje zdravý nervový systém.

Tempeh

Tempeh obsahuje vysoké množství vitaminů B5, B6, B3 a B2. Pravidelná konzumace může pomoci snížit cholesterol, zvýšit hustotu kostí, snížit příznaky menopauzy, podpořit regeneraci svalů a má zhruba stejný obsah bílkovin jako maso.

Zdroj: www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6723656/, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9003261/





Celkem 0 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Toast s gorgonzolou

(35 hlasů)

Omeleta s brokolicí

(26 hlasů)

Valentýnska snídaně

(22 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat