Prostreno.cz

V prosinci je nutné si pohlídat příjem vitaminu B12

Bolavé svaly? Vyčerpanost a nesoustředěnost? Tohle může průběh prosince a chystání se na Štědrý den značně zkomplikovat. Prevencí těchto nepříjemností je vitamin B12!

Adventní čas je tu, takže vrcholí nejen vánoční přípravy, ale i únava a hladina stresu. A právě proto je nutné navýšit příjem vitaminu B12, který je nezbytnou prosincovou výbavou.

Vyčerpanost se teď vážně nehodí

Už doslova melete z posledního? Taky aby ne… vždyť se vaše dny teď točí jen okolo nákupů potravin, pečení cukroví, dělání venkovní i vnitřní výzdoby, shánění dárků a lovu toho nejkrásnějšího a nejvoňavějšího stromku. Žádný div, že máte vybité baterky! Ano, můžete se to snažit řešit kávou, ale ani tu nelze pít do nekonečna. Vsaďte raději na vitamin B12 neboli kobalamin, který dodává energii a snižuje pocity vyčerpanosti (1). Tělo ho totiž využívá k produkci červených krvinek, které přenášejí kyslík (2). A čím více kyslíku, tím více vitality.

Soustředěnosti není nikdy dost

Pokud v tomto předvánočním období něco šlape na plné obrátky, jsou to mozkové závity, které se tím věčným přemýšlením doslova vaří. Člověku neustále v hlavě létají myšlenky týkající se toho, co koupit svým blízkým, jaké ingredience přidat do těsta i jak nejlépe časově zorganizovat hektický den.  Jenže i ten nejvýkonnější mozek se jednou unaví a potřebuje vzpružit. A čím jiným, než zmíněným vitaminem! Je prokázáno, že zlepšuje paměť, podporuje koncentraci a předchází kognitivním výpadkům (3).

Když napjaté svaly volají o pomoc

Ty těžké nákupy se ale pronesou, že? Jako by ta mouka s cukrem byla s každým vyšlápnutým patrem těžší a těžší. I napjatým svalům ale podává pomocnou ruku „bé dvanáctka“, neboť se účastní syntézy bílkovin, která je zase klíčová pro svalové funkce (4). Nelze opomenout ani to, že tenhle vitamin má velký vliv i na metabolismus (5). A protože ho čeká nápor v podobě kapra, bramborového salátu, obalovaných vinných klobás a cukroví, prokažte mu službu tím, že budete denní doporučenou dávku 2,4 mikrogramů zodpovědně plnit. Seznam nejbohatších potravinových zdrojů zahrnuje ryby, drůbež, vejce, mléko, cereálie a kvasnice.

Zdroje: (1) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7019700/, (2) www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28925645/, (3) www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26912492/, (4) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3262614/, (5) www.ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminB12-HealthProfessional/





Celkem 0 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Omeleta s banánem

(13 hlasů)

Kokosové lívance

(29 hlasů)

Omeleta s parmezánem

(20 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat