Prostreno.cz

Ideální velikost denní porce ovoce a zeleniny

Přibližně 800 gramů. Tolik ovoce a zeleniny byste měli spořádat každý den, abyste si zvýšili ochranu před nemocemi i rizikem předčasného úmrtí.

Potraviny, které jíme, mají velký vliv na naše zdraví a celkovou kondici. A právě v tomto směru mají ovoce a zelenina nesporné výhody. Tyto přírodní dary obsahují mnoho důležitých látek, které podporují zdraví a zvyšují fyzickou výkonnost. Ale v jakém množství bychom je měli konzumovat, aby naše tělo cítilo jejich pozitivní účinky?

To správné množství

Výzkum (1), na kterém pracoval výzkumník Dagfinn Aune na Královské univerzitě v Londýně, se pokusil odpovědět na tuto otázku. Výsledky zahrnovaly analýzu 95 předchozích studií, které zahrnovaly 2 miliony lidí a hodnotily 43 tisíc případů srdečních onemocnění, 47 tisíc případů mrtvice a 112 tisíc případů rakoviny. Výsledky ukázaly, že i menší množství ovoce a zeleniny může přinést určité zdravotní výhody, ale optimálně bychom měli konzumovat 10 porcí denně, což odpovídá zhruba 800 gramům

Špenát a jablko jako skvělá dvojka

Studie (1) také zkoumala, zda jsou některé druhy ovoce a zeleniny lepší než jiné. Ukázalo se, že jablka, hrušky, citrusové plody, čekanka, hlávkový salát a brokolice mohou regulovat hladinu cholesterolu a normalizovat krevní tlak. To napomáhá posilování cév i imunitního systému. Živiny obsažené v těchto druzích ovoce a zeleniny mohou chránit srdce a DNA buňky před poškozením.

Kompromis se nepočítá

Někteří se mohou pokusit nahradit konzumaci ovoce a zeleniny doplňky stravy. Ale odborníci varují, že tato strategie nemusí být tak efektivní. Vitaminové doplňky sice mohou poskytnout některé z důležitých živin, ale nejsou schopny nahradit komplexní balíček látek, které se vyskytují v rostlinné stravě. A navíc u doplňků stravy nebylo prokázáno, že by snižovaly riziko onemocnění (2).

Zdroje: (1) www.academic.oup.com/ije/article/46/3/1029/3039477?searchresult=1, (2) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7322674/





Celkem 0 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Palačinky

(1 hlasů)

Valentýnské tousty

(20 hlasů)

Dušené houby na toastu

(25 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat