Prostreno.cz

Neoblíbené fazole nebo čočka. Proč dát druhou šanci luštěninám?

Ze všech stran slyšíme, že bychom do svého jídelníčku měli zařadit luštěniny. Víte ale, jak našemu organismu prospívají?

Dříve byly luštěniny na domácím jídelníčku stálicemi, v posledních desetiletích je vytlačily jiné potraviny, většinou bohužel ne tak zdravé. A to je rozhodně škoda. Fazole, hrách, čočka a další zástupci této skupiny totiž prospívají našemu organismu hned na několika úrovních (nehledě na to, že dokážou opravdu zasytit a nejsou nikterak drahé).

Čím nám luštěniny vlastně prospívají?

1. Pomáhají v prevenci kardiovaskulárních nemocí

Hned několik studií ukázalo, že lidé, kteří do svého jídelníčku zařazují pravidelně luštěniny (a platí to především o fazolích), mají nižší riziko vzniku chorob srdce a cév.

2. Snižují riziko onkologických onemocnění

Luštěniny obsahují izoflavony a fytosteroly, jež hrají důležitou roli v prevenci některých typů rakoviny. Kromě toho jsou velmi bohaté na vlákninu, jež je důležitá především v prevenci karcinomu tlustého střeva.

3. Snižují hladinu cholesterolu

Další výhoda vlákniny a fytosterolů, jež luštěniny obsahují, spočívá v tom, že dokáží snížit hladinu „škodlivého“ cholesterolu. Studie odhalily, že stačí 10 gramů této vlákniny denně (odpovídá přibližně 1 až 1,5 šálku fazolí), aby se LDL cholesterol snížil o 10 procent.

4. Pomáhají zhubnout

Díky vysokému obsahu vlákniny jsou pak luštěniny i skvělou potravinou pro ty, kdo chtějí shodit nějaký ten kilogram. Dokážou totiž velmi rychle zasytit, navíc pocit sytosti vydrží poměrně dlouho a nehrozí, že vás hodinku po jídle přepadne nepřekonatelná touha něco spořádat.

5. Mají příznivý vliv na diabetes

Pokud trpíte cukrovkou, nemusíte se luštěninám vyhýbat, právě naopak! Díky kombinaci komplexních sacharidů a kvalitních bílkovin pomáhají regulovat hladinu glukózy v krvi.





Vložit můj recept

Reklama

Prostreno.cz

Pro účast v testování se registrujte nebo přihlaste.

Přihlásit se přes Bety Registrovat