Prostreno.cz

Obohaťte svůj jídelníček o kuskus. Malá zrnka jsou plná živin

Pro mnoho lidí je kuskus a quinoa to samé. Jaký je mezi nimi rozdíl? Zatímco quinoa je bezlepkové zrno, kuskus lepek obsahuje. Ale to je asi ten jediný „minus“, který se s ním pojí. Nebo jich je víc?

Co je kuskus? Většina považuje kuskus za zrno, nicméně to není přesné označení. Technicky je kuskus těstovina vyrobená z mouky, vůči které mají někteří averzi. Potencionální nevýhody kuskusu však převažují výhody. Ostatně, posuďte sami.

Snížené riziko chronických nemocí

Kuskus obsahuje pozoruhodné množství několika důležitých živin, jako je niacin, thiamin a kyselina listová, které jsou nezbytné pro stravu bohatou na živiny. Zároveň se ukázalo, že jídelníček, který obsahuje celá zrna (včetně kuskusu), se pojí s nižším rizikem srdečních onemocnění, diabetu 2. typu a některých druhů rakoviny.

Obsah antioxidantů

Jedním z důvodů, proč celá zrna chrání před chorobami, je obsah antioxidantů. Tvrdá pšenice, z níž pochází kuskus, má srovnatelné množství antioxidantů – s porovnání s většinou ovoce a zeleniny. Fytochemikálie a antioxidanty v celých zrnech jsou přitom považovány za jedinečné už jen proto, že mohou zahrnovat užitečné živiny, jako je lutein, zeaxantin a β-kryptoxantin.

Jeden šálek kuskusu se zároveň může pochlubit 62% denní potřebou selenu, což je životně důležité antioxidantové minerální činidlo s mnoha výhodami. Selen má podle vědců mnoho pozitivních antivirových účinků, podporuje fertilitu mužů a žen a snižuje riziko autoimunitních onemocnění a onemocnění štítné žlázy.

Zdraví trávicího traktu

Vzhledem k obsahu vlákniny se zdá, že celá zrna (jako je kuskus) podporují gastrointestinální zdraví. Vláknina totiž působí na růst a aktivitu střevní mikroflóry, napomáhá trávení a celkově prospívá střevnímu zdraví. Prebiotická vláknina je také spojena se zvýšenou imunitou, protože 80 procent imunitního systému sídlí ve střevě.

Na druhou stranu je však nutné podotknout, že kuskus obsahuje lepek a má vysoký glykemický index. Jinak výživový profil vůbec není špatný. Jeden šálek vařeného kuskusu (asi 157 gramů) obsahuje přibližně 176 kalorií, 36,5 gramů uhlohydrátů, 5,9 gramů bílkovin, 0,3 gramu tuku, 2,2 gramů vlákniny, 43,2 mikrogramů selenu, 1,5 miligramu niacinu, 0,1 miligramu thiaminu, 0,1 miligramu manganu, 23,5 mikrogramů kyseliny listové, 0,6 miligramů kyseliny pantotenové, 0,1 miligramu vitaminu B6, 0,6 miligramu železa, 12,6 miligramů hořčíku, 34,5 miligramu fosforu, 0,4 miligramu zinku, 0,1 mg mědi a 34,5 miligramu fosforu. To není špatné, co říkáte?





Vložit můj recept

Reklama

Zdravě se Sabčou

Všechna videa
25:30

Kardio a zadeček

Kardio a zadeček
15:12

Cvičení pro zdravá záda

Cvičení pro zdravá záda
09:33

Štíhlé nohy a pevné hýždě

Štíhlé nohy a pevné hýždě
Prostreno.cz

Pro účast v testování se registrujte nebo přihlaste.

Přihlásit se přes Bety Registrovat