Prostreno.cz

Oblíbená worcesterová omáčka má zajímavé složení

Worcesterová omáčka, tedy tekuté koření tmavé barvy, se zabydlelo v mnoha kuchyních po celém světě. Co obsahuje a jak si tohle dochucovadlo připravit v domácích podmínkách?

Hnědé tekuté koření, jehož kulinářské kořeny lze vysledovat až do Indie, ačkoli bylo původně vytvořeno v anglickém městě Worcester, je tak trochu záhadou. Anglický šlechtic jménem Lord Marcus Sandys se po návratu z Bengálska v Indii vrátil domů do Anglie. Přivezl si s sebou recept na indickou omáčku a požádal místní chemiky, Johna Lea a Williama Perrinse, aby připravili koření, které má podobnou chuť. Jeho přání bylo vyslyšeno.

Dvojice skutečně vytvořila jakousi omáčku, která však chutnala naprosto příšerně. Tak ji chemici uložili do sklepa a zapomněli na ni. O rok později, když se omáčka našla, ji tihle dva lékárníci ochutnali, a zjistili, že se cosi nepoživatelného proměnilo v pikantní dobrotu. Původní omáčka Worcestershire tak šla do prodeje v roce 1837 pod značkou Lea a Perrins.

Od všeho trochu

Přísady tohoto dochucovadla dlouho nebyly odhaleny, ale teď se ví, že se v jedné sklenici tekutého koření nacházejí ančovičky, slad a lihoviny, extrakt tamarindu (indický bob s léčivými účinky), cibule, česnek, sůl, hřebíček, voda, melasa, cukr a extrakt z chilli papriček. Omáčka také může obsahovat citronovou šťávu, sójovou omáčku a papriku. Americká verze této omáčky se dokonce skládá z bílého octa a kukuřičného sirupu s vysokým obsahem fruktózy. (Směs je fermentována po dobu 18 měsíců.)

Buď jak buď, omáčka se přidává do nápojů, polévek a zálivek. Jelikož obsahuje poměrně dost cukru, nedoporučuje se při redukční dietě. Pokud i vy patříte k těm, kdo hledají zdravější alternativu, měli byste zvážit náhradu stejným množstvím tradičně vyrobené sójové omáčky.

Co přidat do hrnce?

Na druhou stranu, při troše snahy si lze něco podobného připravit i doma. Můžete tak mít lepší kontrolu nad tím, co vlastně konzumujete. Domácí verze je navíc veganská, neboť neobsahuje žádné živočišné produkty.

Připravte si 1/2 šálku organického jablečného octa, 2 lžíce vody, 2 lžíce kokosové aminos omáčky (míza z kokosových květů, která je k dostání i v českých lékárnách), 1/4 čajové lžičky hořčice, 1/4 čajové lžičky mleté cibule, 1/4 čajové lžičky mletého česneku, 1/4 čajové lžičky mletého zázvoru, 1/8 lžičky mleté skořice a 1/8 čajové lžičky mletého černého pepře.

Do hrnce vložte všechny ingredience, dobře promíchejte s pomocí šlehače. Přiveďte k varu a poté teplotu snižte na polovinu. Provařte jednu až dvě minuty a nechte vychladnout. Následně omáčku přendejte do vzduchotěsné nádoby a uchovávejte v chladničce.





Vložit můj recept

Reklama

Zdravě se Sabčou

Všechna videa
17:41

Core cvičení

Core cvičení
15:24

Full body trénink

Full body trénink
08:50

Protažení na nohy

Protažení na nohy
Prostreno.cz

Pro účast v testování se registrujte nebo přihlaste.

Přihlásit se přes Bety Registrovat