Prostreno.cz

Zelená pasta wasabi pomůže při odstraňování bakterií

Kořen wasabi je jedním z poznávacích znaků jedinečné japonské kuchyně. Pokud jste někdy navštívili sushi bar, s největší pravděpodobností vám svěží zelená kořenící pasta neunikla. Jak působí na lidské zdraví? S její pomocí se zbavíte bakterií a podpoříte svoji obranyschopnost!

Wasabi je malá rostlina, jejíž kultivace vyžaduje vhodné podmínky a životní prostředí. S tím souvisí fakt, že může růst pouze v několika geografických oblastech. Ve volné přírodě je k nalezení poblíž přírodních pramenů, které protékají zalesněnými lesními plochami. Přestože všechny části rostliny wasabi, a to včetně listů, květů a řapíkatých jader mohou být jedlé, cenný je hlavně oddenek. Kořeny wasabi obsahují mnoho pozoruhodných chemických sloučenin, o nichž je známo, že preventivně působí proti nemocem a celkově podporují zdraví (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3746160/). Co všechno od klasiky japonské kuchyně očekávat?

Přírodní ničitel bakterií

Kořen wasabi byl používán již od starověku. V Japonsku si cenili jeho antibakteriálních a protizánětlivých vlastností. Japonští kuchaři již kdysi dávno dávali wasabi k syrovým rybám, protože věděli, že právě tenhle kořen ochrání jídlo před bakteriemi. A měli pravdu (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5030237/). On toho ale dokáže mnohem víc.

Podpora trávení

Wasabi je domovem pro mnoho těkavých fytochemických sloučenin, které mu dávají jeho velmi známý, dalo by se říct až kousavý, charakter. Uvedený kořen podle vědců snižuje oxidační stres způsobený infekcí, stimuluje sekreci slin, žaludečních a střevních trávicích enzymů a tím pádem usnadňuje trávení.

Obranyschopnost

Wasabi je také je výborným zdrojem vitaminu C. 100 g kořene obsahuje dvojnásobné množství céčka – v porovnání s křenem. A to je nesmírně dobře. Vitamin C je silný ve vodě rozpustný antioxidant, který pomáhá vychytávat škodlivé volné radikály a chrání tělo před záněty a infekcemi.

Zdravé srdce

Wasabi je i zásobárnou minerálů, jako je draslík, mangan, železo, měď, vápník a hořčík. Kupříkladu konkrétně draslík je důležitou složkou buněčných a tělesných tekutin, která reguluje srdeční frekvenci a krevní tlak (1). V oddenku je také k mání průměrné množství kyseliny listové, vitaminu B6 (pyridoxinu), riboflavinu, niacinu a kyseliny pantotenové. Pokud se vám podaří na nějaký ten zdravý kousek narazit, co s ním?

Wasabi na talíři? Hodí se téměř ke všemu!

Klasicky jej nastrouhejte a jako pastu použijte na sashimi. Pokud nejste příznivcem čehokoli syrového, zkuste wasabi přidat do dipů, dresinků, salátů a omáček. Skvěle totiž doprovází maso, zvlášť to kuřecí, ale také mořské plody. Báječně chutná i pasta vytvořená s citrónové šťávy, domácí majonézy a wasabi. Ta se zase neztratí ve špagetách nebo na grilu při úpravě zeleniny nebo steaků. Tak se zbavte strachu z alergických reakcí, které jsou poměrně vzácné, a dejte se do díla.

Zdroj: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3746160/, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5030237/, 1-https://www.researchgate.net/publication/339628879_Wasabi_supplementation_alters_the_composition_of_the_gut_microbiota_of_diet-induced_obese_rats





Celkem 1 komentářů

Tip na snídani

Více tipů

Omeleta s našlehanou ricottou

(20 hlasů)

Vaječná omeleta s lososem

(34 hlasů)

Omeleta plněná špenátem

(34 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat