Prostreno.cz

Nejbáječnější podzimní polévky, na které letos nesmíte zapomenout

Léto oficiálně skončilo, takže na řadu přichází změna jídelníčku. Ze svěžích salátů a grilovaných mas se přechází k hutným omáčkám, ale především hřejivým polévkám. Které byste si letos neměli nechat ujít? Tyhle tekuté léky mějte na stole co možná nejčastěji!

Polévky znali již staří Římané, Řekové, Egypťané i Asiaté. V době kamenné polévka měla podobu vody a masa, později některé národy přišly na to, že chutná o dost lépe, když se k ní přidá koření a některé druhy zeleniny. Odjakživa ale platí, že polévka nebyla a není jen jídlem, ale i léčivem. Z tohoto důvodu zvlášť některé z nich hlavně na podzim preferujte častěji než ty jiné.

Zelňačka

Zelí je vynikajícím zdrojem stále důležitého vitaminu C, který je zásadní pro udržení silného imunitního systému. Zároveň má vysoký obsah vitaminů B zvyšujících energii, včetně B1, B2 a B6, takže je ideálním bojovníkem proti podzimní únavě. Pro přítomnost vitaminu K je také silnou potravou pro mozek, jež zvyšuje mentální funkce a koncentraci, což se při zkracujících se dnech a dřívější tmě hodí.

Dýňová

Dýně je plná vitaminů podporujících obranyschopnost, áčko, lutein i zeaxanthin chrání zrak namáhaný počítači a moderní technikou. Vysoký obsah antioxidantů snižuje riziko chronických onemocnění. Dýňová polévka zasytí, a to bez nadbytečného tuku. V dýni Hokaiddo na 100 gramů přijde pouhých 30 kalorií.

Bramborová

Bramboračka jako od babičky, hezky plná hub, které jsou bohatým nízkokalorickým zdrojem vlákniny, bílkovin a antioxidantů, což jsou látky, jež přispívají k ochraně buněk před oxidativním stresem. Ony ale zároveň zmírňují riziko vzniku závažných zdravotních stavů, jako je Alzheimerova choroba nebo cukrovka. Do správné bramboračky patří i česnek, jež má silné antibakteriální, protiplísňové a antivirové účinky. Nachlazení a chřipky nemají šanci!

Polévka z červené čočky

Červená čočka obsahuje důležité vitaminy skupiny B, zejména pak vitamin B6 neboli pyridoxin. O něm je známo, že zlepšuje náladu. Uvedená čočka neobsahuje cholesterol, zlepšuje funkci mozku, skvěle zasytí, nenadýmá a příznivě působí na trávicí soustavu. V kombinaci s rajčaty je vykající polévkou pro podzimní dny!

Cibulačka

I cibule podporuje imunitu, vyniká protizánětlivými a antibakteriálními účinky, je plná alicinu, flavonoidů, vitaminů A, B, C a E, karotenoidů či minerálních látek, jako je železo, fosfor, mangan, vápník a draslík. Cibulačka, která původně pochází z Francie, provoní váš domov, udělá dobře tělu i duši a ještě vás připraví na zimu. Tak dobrou chuť!

Zdroje: farmersalmanac.com, healthline.com, webmd.com





Celkem 22 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Špenátová omeleta

(31 hlasů)

Snídaně s malinami

(18 hlasů)

Vaječná omeleta s lososem

(34 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat