Prostreno.cz

Plný žaludek nebo strečink. Chyby, které děláte před běháním

Běh je v Česku velmi, velmi populární. Vyhněte se častým chybám, které začátečníci dělávají ještě před tím, než obují tenisky. Tohle vám pomůže k většímu komfortu a výdrži!

Každý by chtěl dělat věci správně, ale ne vždy se to podaří. Co běžcům-začátečníkům radí trenéři i samotní sportovci? Dávejte si pozor na tyhle čtyři chyby!

Až příliš se zabýváte strečinkem

Většina z nás si pamatuje hodiny tělovýchovy na základní nebo střední škole, během kterých učitelé kladli důraz na důkladné protažení ještě před fyzickou aktivitou. V současné době se však ukazuje, že protažení ještě „před“ není pro běžce to nejlepší. Ve skutečnosti jistá studie prokázala, že pokud kladete až moc velký důraz na důkladný strečink, máte pomalejší start a musíte vynaložit větší úsilí na fyzickou aktivitu. Protažení, navíc zbrkle provedené, v podstatě vyvolá ochranný reflex, který zabraňuje svalům v přetížení. Proto všeho s mírou!

Vyrážíte s plným žaludkem

Informace, která si nežádá opakování? Omyl. Kdekdo si nenechá poradit a jde běhat s plným žaludem, který po pár metrech připomíná pytel s kamením. Ale pozor, i když si dáte něco „menšího“, nemusí to znamenat výhru.

„Tuhle jsem si koupil balení chipsů z červené řepy. Říkal jsem si, že je to dobrá svačina před běháním, tak jsem asi 45 minut před výběhem spořádal pár kousků,“ vypráví čtenář Martin s tím, že tak špatný běh dlouho nezažil. „Říhal jsem a zvedal se mi žaludek. Nakonec jsem se na třetím kilometru pozvracel. Od té doby se řídím heslem, že před fyzickou aktivitou jím jen to, co už znám a je to osvědčené,“ dodává.

Je důležité jídlo načasovat. Trávicí proces totiž při běhu zpomaluje. Proto se obecně doporučuje dvě hodiny před během nejíst, můžete si maximálně dopřát něco menšího – třeba banán. Nejvhodnější jsou však libové bílkoviny a mírný obsah sacharidů. Obojí je snadno stravitelné. Smaženým nebo tučným jídlům se vyhýbejte určitě. To samé platí i pro vlákninu.

Pijete příliš moc – nebo naopak málo

Ani jeden extrém není dobrý. Zaplnit žaludek vodou těsně před běháním způsobí, že se vám v něm budou „prohánět žáby“, naproti tomu dehydratace také patří k velmi nebezpečným stavům. (Běžci často volí systém: nepiji, když poběžím, aby to na mne náhodou nepřišlo.) Popíjení během celého dne je nejlepší variantou, abyste zůstali hydratovaní – bez přehánění. Ovšem mějte na paměti, že nápoje s příliš velkým obsahem cukru a umělých sladidel mohou zapříčinit žaludeční "krizi". A to při běhání nepotřebujete. Nebo ano?

Nenasloucháte svému tělu

Pokud cítíte bolest nebo únavu, nepřemáhejte se a vezměte si volno. Jen proto, že jste si dali závazek uběhnout 50 kilometrů měsíčně, sami sobě nemusíte ubližovat. Nelámejte to přes koleno a předcházejte zranění!





Vložit můj recept

Reklama

13:05

Trénink na břišní svaly

Trénink na břišní svaly
11:38

Cvičení na ruce a záda

Cvičení na ruce a záda
14:03

Hardcore cvičení na bříško

Hardcore cvičení na bříško
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat