Prostreno.cz

Signály, že máte příliš mnoho vlákniny

Když to však s jejím přísunem přeženete, můžete se setkat se zdravotními problémy. Co všechno vám hrozí a jak poznat, že s vlákninou máte ubrat?

Potraviny bohaté na vlákninu pomáhají předejít zácpě, preventivě působí proti rakovině tlustého střeva, podporují zdravou ztrátu hmotnosti a kontrolují hladinu cholesterolu a cukru v krvi. Vláknina je tedy nesmírně důležitá, jenže čeho je moc, toho je příliš. Takže, kolik byste jí do sebe měli dostat za pouhý jeden den?

Podle lékařských tabulek to závisí hlavně na vašem kalorickém příjmu. Za obecné pravidlo platí, že každých 1000 spotřebovaných kalorií by mělo obsahovat 14 gramů vlákniny. V případě, že je to víc, připravte se na potíže. S čím předběžně můžete počítat?

Průjem

Všichni víme, že získání dostatečného množství vlákniny pomáhá udržovat pravidelný pohyb střeva. V případě, že se její přísun zvyšuje, jste na toaletě častěji než obvykle. O slovo se totiž hlásí průjem.

Dehydratace

Vláknina absorbuje spousty vody. To znamená, že příliš mnoho vláknité stravy způsobuje zadržování vody v tlustém střevě. Zbytku těla pak hrozí potencionální dehydratace. Existuje několik pravidel, která si musíte pamatovat: konzumujte správné množství vlákniny a pijte dostatečné množství vody. Lepší rada neexistuje.

Přibývání na váze

Strava bohatá na vlákninu může pomoci při zbavování se nadbytečných kilogramů. Mnozí lidé se proto domnívají, že když její přísun ještě víc podpoří, budou hubnout rychleji. Bohužel, není to tak docela pravda. Jak již bylo řečeno, vláknina pohlcuje hodně vody, takže může dojít k jejímu zadržování a tedy i nevzhledným otokům. Příliš mnoho vlákniny zároveň vede nejen k průjmu, ale často naopak k zácpě. To vše ovlivňuje aktuální tělesnou hmotnost.

Nevolnost

Lidem je obvykle špatně po jídle, které je příliš mastné nebo kořenité. Existují však případy, že k těmto neblahým stavům napomáhá více (nestravitelné) vlákniny. Pokud je i vám po jídle nevolno, zkontroluje svůj jídelníček. Neobsahuje něco, co je vlákninou doslova napěchované?

Plynatost

Na váš stůl se může dostat mnoho různých potravin bohatých na vlákninu, o nichž je známo, že zvyšují produkci plynu (například fazole a brokolice.) Často se to celé pojí i s ostrou bolestí břicha. Tak už víte, proč jste často v rozpacích, když si dopřejete své oblíbené jídlo? Vláknina má i svoji temnou stránku!

Zdroj: sfgate.com, názory autora






Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na večeři

Více tipů
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat