Prostreno.cz

Do podzimu jedině s vitaminem C. V citronech ho ale nehledejte

Imunita? S vitaminem C! Kde ho vzít a čím se zásobit? Citrusy nechte v regálech obchodů a zamiřte do oddělení s košťálovou zeleninou. Čeká tam na vás jeden nenápadný vitaminový poklad!

Vitamin C (kyselina askorbová) je živina, kterou tělo potřebuje k tvorbě krevních cév, chrupavek, svalů a kolagenu v kostech. Céčko je také nezbytné pro proces hojení, zároveň patří mezi antioxidanty, které chrání buňky před účinky volných radikálů, tedy molekul, jež vznikají, když tělo rozkládá jídlo, je vystaveno tabákovému kouři, rentgenovým paprskům nebo záření ze slunce.

Vitamin C zároveň pomáhá při vstřebávání a ukládání železa. Díky jeho významnému vlivu na imunitní systém vede deficit céčka k oslabení obranyschopnosti. Má-li ho tělo málo, což je obvyklé, neboť si ho nevytváří samo, je náchylné k infekčním onemocněním. Kde ho čerpat?

Zelí rostlo již v pravěku

Když se řekne céčko, většina lidí si vybaví citrusové ovoce, kiwi nebo rybíz. Málokoho napadne, že pro vitamin C je domovinou i zelenina, konkrétně paprika, květák, kapusta nebo brokolice. Zdrojem je však i hlávkové zelí. Ve 100 gramech toho bílého se nachází až 60 miligramů céčka, což je dvakrát více než ve stejném množství citronu!

Jistě, hlávkové zelí pravděpodobně nikdy nezíská ocenění za sexy vzhled nebo výrazné barvy, ale i tak má co nabídnout. Kromě vysokého množství výše uvedeného vitaminu se jedná o další cenné látky. Dva šálky sekaného zelí obsahují téměř 5 gramů vlákniny, která může pomoci zmírnit zácpu, vyrovnat hladinu cukru v krvi, snížit cholesterol a zlepšit zdraví trávicího ústrojí.

Pokud si sem tam dopřejete třeba zelný salát, obohatíte svůj organismus i o vitamin K, který je důležitý pro zdraví kostí a srážení krve v těle, stejně jako pro správnou činnost jater. Skvělé je i to, že zelí patří k oblíbeným pochoutkám lidí v redukčním režimu. Má totiž velmi málo kalorií. Na jeden šálek jich přijde asi jen 34.

Podpora imunity 

Platí, že zdravý imunitní systém může porazit zákeřné patogeny. Mezi obecné zásady, které ho posilují, tedy kromě stravy s vysokým obsahem ovoce a zeleniny, patří absence kouření a alkoholu, pravidelné cvičení, dostatečný spánek a minimalizace stresu. Za prospěšný se považuje i sex jednou až dvakrát týdně. Podle vědců milování zvyšuje koncentraci protilátek ve slinách, jmenovitě hladin IgA buněk, jež jsou schopné bojovat s cizími bakteriemi. Varují ale, že pokud je sex častější, nebo naopak není žádný, množství protilátek se snižuje.

Zdroje: mayoclinic.org, health.com, health.harvard.edu





Celkem 40 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na večeři

Více tipů

Bramborové krokety se sýrem

(6 hlasů)

Rizoto s houbami

(2 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat