Prostreno.cz

Nejzdravější oleje na vaření

Kdo by ho nepoužíval? Kuchyňský olej coby kapalina, která se získává buď z rostlinného, ​​​​živočišného nebo syntetického tuku, je velmi všestranný. Někdy je těžké rozklíčovat, jaký druh použít, neboť smažení, fritování nebo příprava salátových dresinků není jedno a totéž.

Kuchyňské oleje jsou obvykle vyrobeny z nenasycených tuků a mnoho z nich také obsahuje omega-3 mastné kyseliny a vitamin E. Při výběru oleje je důležité zvážit jeho účel. Například pro fritování jsou vhodné pouze oleje s vysokými kouřovými body. Proč? Pokud se daný olej přehřeje, tuky se začnou rozkládat a dochází ke vzniku nebezpečných volných radikálů. Takže, z čeho můžete vybírat, pokud připravujete teplé jídlo?

Nejzdravější oleje na vaření

Extra panenský olivový olej – obsahuje mnoho mononenasycených a polynenasycených tuků, které jsou prospěšné pro zdraví srdce. Pochlubit se může i antioxidanty s protizánětlivými vlastnostmi. Olivový olej je všestranný, ale zároveň i aromatický, takže se nejlépe hodí na zálivky a pokapání. Extra panenský olivový olej není vhodný pro hluboké smažení, protože má nižší bod kouře.

Avokádový olej – také se pyšní vysokým obsahem mononenasycených tuků, ale v porovnání s olejem olivovým je u něj bod kouře vyšší, takže ho lze použít k vaření a smažení. Avokádový olej je také dobrým zdrojem kyseliny olejové a vitaminu E, má jemnou chuť a barvu.

Řepkový olej – ve srovnání s jinými oleji má velmi nízký obsah nasycených tuků. Olivový olej obsahuje přibližně 14 % nasycených tuků, zatímco řepkový jen 6 %. Řepkový olej má vysoký bod kouře, takže se hodí pro veškeré vaření a fritování bez rizika připálení.

Slunečnicový olej – bývá bohatý na vitamin E, najdete v něm vysoký obsah mononenasycených tuků, potěší vysoký kouřový bod.

Hroznový olej – je vedlejším produktem při výrobě vína. Má vysoký obsah vitaminu E a mononenasycených tuků. Ačkoli je bez chuti, hodí se pro smažení a fritování, protože má vysoký bod kouře.

Kukuřičný olej – běžně se používá v USA. Má neutrální chuť a nízký obsah nasycených tuků, považuje se za všestranného kuchyňského pomocníka.

Lněný olej – spojuje se s vysokým obsahem omega-3 mastných kyselin, ale nelze jej zahřát na vysoké teploty.

Který je ten pravý?

Pro zdravější variantu zvolte olej s nižším obsahem nasycených tuků. Kupříkladu takový kokosový olej, i když se často vychvaluje jako zdravá potravina, jich v sobě ukrývá asi 90 %. O nasycených tucích se tvrdí, že při nadměrném množství zvyšují riziko srdečních onemocnění a mrtvice (1). Sluší se také uvést, že všechny tuky, nasycené i nenasycené, obsahují stejné množství kalorií, takže by se měly konzumovat s mírou.  

Zdroje: (1) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5475232/, www.goodto.com





Tip na večeři

Více tipů

Plněná kuřecí prsa

(4 hlasů)

Dušené houby se šalotkou

(2 hlasů)

Brambory plněné sýrem

(3 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat