Prostreno.cz

Zdravotní výhody a nevýhody kešu ořechů

Jedlé nažky ledvinovníku západního, kterým se říká kešu ořechy, dnes najdete v každém obchodě. Kdy je vhodné a naopak nevhodné je jíst?

Kešu ořechy (Anacardium occidentale) pocházejí z Brazílie, ale nyní se hojně pěstují ve všech tropických oblastech, zejména v Indii a východní Africe. Kešu ořechy mají bohatou oříškovou chuť, podobnou mandlím nebo arašídům, a lze je konzumovat syrové, pražené nebo solené. Jsou bohaté na minerály, zdravé tuky, bílkoviny a základní vitaminy a mohou být zdravým doplňkem jídelníčku. Co všechno umějí?

Snižují krevní tlak

Hořčík, draslík a L-arginin, látky přítomné v kešu oříšcích, snižují krevní tlak tím, že rozšiřují krevní cévy. Kešu také patří k zásobárnám esenciálních mastných kyselin, fenolových sloučenin, fytosterolů, draslíku a antioxidantů, čímž se řadí na seznam potravin prospěšných pro srdce.

Krotí špatný cholesterol

Kešu ořechy pomáhají snižovat špatný cholesterol (LDL) a naopak vylepšují hladiny dobrého cholesterolu (HDL).

Předcházejí výkyvům hladiny cukru v krvi

Hrst sem, hrst tam. Kešu jsou dobrým zdrojem vlákniny, která pomáhá předcházet výkyvům hladiny cukru v krvi. To se hodí převážně lidem s diabetem 2. typu. Sluší se však uvést, že vzhledem k vysokému obsahu kalorií se doporučuje přísun kešu oříšků držet v rozumných mezích. 

Posilují imunitu  

Kešu ořechy bývají bohaté na zinek a základní vitaminy, takže se o nich dá tvrdit, že patří mezi posilovače imunity.

Zocelují kosti

Měď pomáhá udržovat klouby pružné tím, že syntetizuje kolagen. Kalcium zase vytváří strukturu kostí a zubů. Obojí je k mání právě v kešu.

Zlepšují mozkové funkce

Mozek je nejaktivnějším orgánem lidského těla, který pro svoji aktivitu vyžaduje stálou dodávku mastných kyselin. Naštěstí kešu ořechy obsahují živiny, jež podporují kognitivní funkce a představují tak lahodou a revitalizační svačinu nejen pro ty, kdo se živí hlavou.

Jsou dobré pro zdraví očí

Kešu oříšky obsahují zeaxanthin a lutein, což jsou antioxidanty, které chrání před UV zářením a snižují riziko makulární degenerace a šedého zákalu. Jenže všechno má svá pro a proti. Kdy vám kešu ořech může ublížit?

Nevýhody

Pečené nebo solené kešu ořechy často obsahují mnoho sodíku. Navíc by se přes noc měly namočit do vody. Jsou totiž plné kyseliny fytové, jež tělu ztěžuje získávání minerálů a vitaminů. Namočením se množství kyseliny fytové snižuje a navíc se zlepšuje stravitelnost samotných kešu oříšků.

Zdroje: www.pharmeasy.in, www.sciencedirect.com, www.wikipedia.org





Tip na snídani

Více tipů

Brusinková čokoláda

(22 hlasů)

Chléb s avokádem

(17 hlasů)

Kuskus se sušeným mangem

(17 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat