Prostreno.cz

Polévky jsou dobré nejen na trávení

Chcete zhubnout? Jezte polévky. A to stejné se doporučuje i pro prevenci a samotnou léčbu chřipky a nachlazení. Talíř tohoto zahřívacího pokrmu má totiž zřejmě více živin než čerstvá zelenina!

Polévka je grunt! Říkaly to už naše babičky, které ji v dobré víře připravovaly několikrát týdně. My na to dnes tolik času bohužel nemáme. A je to škoda, protože ať už hutná „krémovka“ nebo poctivý vývar, tohle jídlo má svá nesporná pozitiva. Nebo si vážně myslíte, že dokáže jen zahřát?

Podpora při hubnutí

Věřte, nebo ne, pravidelná konzumace polévek se dává do spojitosti s nižším rizikem nadváhy i obezity. Jejich vysoký obsah vody i vlákniny příjemně zasytí, což omezí přejídání. Zkuste si pár lžic dát před každým hlavním jídlem a uvidíte sami, že výrazně zmenšíte porce. A to se na tělesné hmotnosti brzy projeví.

Blaho pro trávení

Ačkoli receptů existuje požehnaně, jedno mají společné – k přípravě tohoto tekutého elixíru jsou potřeba zdravé potraviny. Nejčastěji jde o zeleninu, luštěniny a houby, ke kterým se přidávají nejrůznější druhy koření a bylinek. Právě tyto přísady obsahují látky, které prospívají chodu trávení a celkově ho harmonizují. Dělají však ještě něco…

Prevence i léčba nachlazení

Že na chřipku a nachlazení pomáhá silný kuřecí vývar? To není jen omílaný názor lidových léčitelů, ale i vědecky ověřený fakt. Americký lékař Stephen Rennard z Nebraské university se na základě svého výzkumu domnívá, že jeho složení ovlivňuje pohyb neutrofilů, tedy nejběžnějšího typu bílých krvinek, které se brání infekci a omezují příznaky uvedených komplikací. Jeho poznatky zveřejnil prestižní magazín Chest, podle kterého je vývar spolehlivou prevencí i léčbou.

Nutriční profil nenarušen

Metoda pomalého vaření polévky má obrovská pozitiva. „Málokdo si uvědomuje, že mnohé výživné látky obsažené v rostlinách bývají mnohem hůře vstřebatelné než látky živočišného původu. Rostlinná vlákna na sebe totiž některé živiny navazují, čímž se zhoršuje jejich biologická dostupnost,“ upozorňuje britská výživová poradkyně Mel Wakeman, která působí na Univerzitě v Birminghamu. „Delší vaření a vyšší teplota ale umožňuje rozpad těchto vláken, díky čemuž se výživné látky začnou uvolňovat  a pak i lépe vstřebávat. Zároveň se zvyšuje fytochemický obsah rostlin, což má pro naše zdraví ještě další pozitiva,“ doplňuje jmenovaná odbornice. No vida, polévka tedy může mít oproti čerstvé a syrové zelenině mnohem přínosnější nutriční profil.

Zdroj: www.tasteandflavors.com, www.sepalika.com, www.pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24382211/





Celkem 3 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:
Vložit můj recept

Reklama

Tip na večeři

Více tipů

Kari polévka s batáty

(4 hlasů)

Květákový krém

(3 hlasů)
Prostreno.cz

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit přes Bety.cz Registrovat